۱۳۹۴ مرداد ۵, دوشنبه

آیات رسالت پیامبری..1





محمد با ساختن آیات از سوی الله ذهنش برای خود ردای رسالت و پیامبری دوخت.

5- طبقه بندی آیات قرآن بر اساس موضوعات در بحث آیات رسالت پیامبری.

جمع کل: 63 سوره و 222 آیه،

نوشتار 1

بقره(118-119-145-194) آل عمران(3-4-8-156-164-183-184) نساء(64-79-153-170) مائده (49-50-67-99) انعام (7-14- 15 -19 -25-36-37-48-50-51-66-70 -92-107-124) اعراف (88-158-188-199) انفال(31) توبه (33-70-111-128) یونس (20 -37-47-49-74-108) هود (12-49-100) یوسف ( 3-102-104) رعد (7-27-36) ابراهیم (4-9-11) حجر (7- 8-14)نحل (35-36-82 -102-125-126-127) الاسراء (54-59-60-90-91-92-93-95) کهف (56- 110) مریم (39 -97) ط (133) الانبیاء (5-7-27- 106-107) حج (34-49-60) مومنون(62- 70-72) (نور54) فرقان (4-5-7-8-32-56-57) الشعراء (153- 192- 193 -196-210-224) نمل (68 -76-91) عنکبوت (48-50-51-53-68) الروم (9) سجده (3) احزاب (45-46-47) سباء (8-28-34-43-47-48) فاطر (22-23)یس(5-15-17-69-70) صافات(15-36) ص (4-65-86 -87) زمر ( 2-11-12-41-43-44) غافر (5) فصلت (6) شوری( 7-13-14-23-48) زخرف(6-30) دخان(6 -14)احقاف(7-8-9-11-12-17-35)فتح (25-27) ق (5) الذریات (50-51-52) الطور (29-30-33) النجم (3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14-15-16-17-18-56) القمر(1- 2 -4-9) الرحمن(2) الحدید (25- 28) صف (9) تغابن (12) ملک (26) قلم (2-15-51) جن (23) المدثر(2-24-25) التکویر(22-23-24- 25) المطففین(13) الغاشیه(21) الاعلی(18-19) نمل(91) البلد (1) التین (3) قریش (1 تا 4)

مجموعه آیات رسالت پیامبری مشتمل بر 4 زیر مجموعه است:
1-آیات دعوت و تبلیغ و ابلاغ رسالت و پند و اندرز و .............در 51 سوره و 135 آیه که در ده زیر مجموعه بررسی می شود.
2-آیات انگیزه اتصال به پیامبران پیشین در 25 سوره و 37 آیه که در سه زیر مجموعه بررسی می شود.
3-آیات در خواست معجزه اعراب و قوم یهود از محمد و انکار و امتناع آن در 18 سوره و 34 آیه.
4-آیات اتهام شاعری و جنون بر محمد در 20 سوره و 32 آیه.

قابل ذکر است که بعضی از سوره ها و آیات کاربردی چند جانبه دارند.
ترتیب و ردیف شماره آیات بر اساس ترجمه قرآن الهی قمشه ای می باشند.

مرور این آیات کمک به فهم و درک شرایط زمانی و مکانی سالهای 610 تا 632 میلادی و آن 23 سال معروف دوران به اصطلاح نبوت می نماید.
آیات و سوره های مدنی که با اهداف متفاوت سیاسی – اقتصادی – نظامی در آن شرایط زمان و مکان خاص صورت گرفته (شان نزول) و منشا و منظور دنیوی و حکومتی و سیاسی داشته اند.
بعدها همین آیات باصطلاح رسالت در دوران حکومت بنی امیه با دستکاریهای بیشتر و بیشتر در راستای اخذ مشروعیت سیاسی کسب کردن در کنار آیات الهی توحیدی مکه قرار گرفته و به عنوان کلام الله به صورت پتک و اهرم فشار برای منظورهای سیاسی و روز استفاده وسیعی داشته است. مشکل اصلی مسلمانان متعصب و نا آگاه از تاریخ اسلام و اعراب در همین نکته است. اگر سیر متفاوت و سرشار از تضاد آیات و سوره ها را بر اساس مشکلات روزمره و روحیات اعراب و روابط کاسبکارانه آنان با یکدیگر و به خصوص با یهودیان در نظر بگیریم همه چیز تا حدی شفاف و قابل فهم می شوند.
خیلی واضح است که از بدو آمدن محمد ابن عبدالله از مکه به مدینه او دارای اختیاراتی وسیع گشت. با تاسیس حکومت عربی – اسلامی خود نو مسلمانانی که در مکه بنده و عبد الله بودند علناٌ بنده و عبد رسول و نبی الله ذهن و ضمیر محمد قرار گرفتند. از سوی دیگر محمد در مدینه دو طایفه اوس و خزرج از کشتار بی نتیجه یکدیگر خسته شده بودن را در کنار مهاجرین در راستای اهداف زمینی خود که دست اندازی در مال و کاروان مکیان بود را متحد ساخت. محمدابن عبدالله از قوم قریش بود یعنی قومی که سالیان سال پرده دار کعبه بود و در جنگ و دسته بندی های قبایل دخالتی نداشت. با تمام قبایل رابطه ای دوستانه و محترمانه داشت چه تمام آن قبایل و اعراب برای زیارت سالیانه به مکه می آمدند. این پیشینه نیک قبیله گی به وی کمک میکرد تا به اهداف خود در اتحاد ملی دشت حجاز آسوده تر عمل نماید.

ادامه دارد...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر