محمد با ساختن آیات از سوی الله ذهنش برای خود ردای رسالت و پیامبری دوخت.
5- طبقه بندی آیات قرآن بر اساس موضوعات در بحث آیات رسالت پیامبری.
جمع کل: 63 سوره و 222 آیه،
نوشتار 5
6-1 - آیات بشر بودن محمد و تنها اختلاف داشتن او با دیگران بخاطر اتصال وی با عالم ماوراء و رسیدن وحی از طرف الله:
(انعام 50) (یونس37) (یوسف3)(ابراهیم 11 ) (نحل102) (مریم97)(انبیاء 7- 25)(الشعراء192-193-210) (عنکبوت 48)(سباء 48)(یس 5- 69)(زمر2)(فصلت 6)(شوری7)(احقاف 9)(الاسراء93)(کهف 110)(الطور 29)(النجم 3 تا 18)(الرحمن2)= 20 سوره و 39 آیه.
- ابراهیم(11) آری ما هم مانند شما بشری بیش نیستیم.
- کهف(110) ای رسول به امت بگو من مانند شما بشری هستم.
اعراب همیشه از او معجزه و کارهای غیب می خواستند تا به چشم خود ببیند و باور کنند که او رسول و فرستاده خداوند است. در نگاهی به بعضی از خواسته های اعراب می بینیم که این درخواستهای آنان همگی مادی و دنیوی بوده و بحث و خواسته فلسفی از او هیچوقت نمی خواستند که ناشی از نبود جنبه های معنوی و روحانی در بین اعراب بوده است. عرب در دنیای مادی خود زندگی میکرده و هنوز هم می کند. آرمان و هدف نهایی او از زندگی همان دم و لحظه و شکاری و شرابی و زن و پس از محمد حوری نیز بوده است. بعدها و در تماس با مدنیت و فرهنگهای غالب مثل ایران و بیزانس بقایای این آیین بیابانی اعراب بادیه نشین با مفاهیمی مثل فلسفه آشنا و آگاه شدند و زیربنای فلسفه اسلامی را باز دیگران برایشان پایه ریزی کردند. آنچه امروزه بنام فلسفه اسلامی خوانده میشود هیچ سنخیتی نه با مفاد آیات قران دارد و نه مردم و شنوندگان اولیه و بومی آن توانایی و درک و فهم آن را داشتند. قرآن بر قومی بسیار بدوی صادر شده است. مفاد آیات زیر و نوع درخواست تازیان این ساده گی و بی آلایشی را نشان میدهند.
- انعام(8) چرا فرشته ای بر او نازل نمی شود.
- انفال(32) بر سرمان سنگی از آسمان ببار.
- الاسراء(90) چشمه آبی از زمین بیرون بیاور.
- الاسراء(91) یا آنکه تو را باغی از خرما و انگور باشد.
- الاسراء(93) خانه ای از زر و کاخی از زرنگار دارا باشی.
محمد و آئین سیاسی اسلام وی تنها دین و پیامبری است که در ادیان توحیدی یا ابراهیمی فاقد معجزه بوده است.
این آیات و نوع درخواستهای مردم زمان خود از محمد پاسخی بر نواندیشان و سایر مذهبییون است که در عاجز بودن از در هم ریختگی و عدم تطابق مندرجات قران با عصر و مدنیت امروزه به دنبال آیاتی با معنای پنهان در قرآن میگردند. عنوان پوست و مغز گردو در ایده طریقت و تصوف هم با این آیات باز در سنخیت نمی تواند باشد. محمد در یک جامعه بدوی بدنبال نشر اندیشه دینی و سیاسی خود برای ایجاد دولت و حکومتی عربی بود و وی تا آنجا که می توانست مفاد آیات قران را به زبان ساده و آسان برای مردمان زمان خود بیان نموده است.
ادامه دارد...
5- طبقه بندی آیات قرآن بر اساس موضوعات در بحث آیات رسالت پیامبری.
جمع کل: 63 سوره و 222 آیه،
نوشتار 5
6-1 - آیات بشر بودن محمد و تنها اختلاف داشتن او با دیگران بخاطر اتصال وی با عالم ماوراء و رسیدن وحی از طرف الله:
(انعام 50) (یونس37) (یوسف3)(ابراهیم 11 ) (نحل102) (مریم97)(انبیاء 7- 25)(الشعراء192-193-210) (عنکبوت 48)(سباء 48)(یس 5- 69)(زمر2)(فصلت 6)(شوری7)(احقاف 9)(الاسراء93)(کهف 110)(الطور 29)(النجم 3 تا 18)(الرحمن2)= 20 سوره و 39 آیه.
- ابراهیم(11) آری ما هم مانند شما بشری بیش نیستیم.
- کهف(110) ای رسول به امت بگو من مانند شما بشری هستم.
اعراب همیشه از او معجزه و کارهای غیب می خواستند تا به چشم خود ببیند و باور کنند که او رسول و فرستاده خداوند است. در نگاهی به بعضی از خواسته های اعراب می بینیم که این درخواستهای آنان همگی مادی و دنیوی بوده و بحث و خواسته فلسفی از او هیچوقت نمی خواستند که ناشی از نبود جنبه های معنوی و روحانی در بین اعراب بوده است. عرب در دنیای مادی خود زندگی میکرده و هنوز هم می کند. آرمان و هدف نهایی او از زندگی همان دم و لحظه و شکاری و شرابی و زن و پس از محمد حوری نیز بوده است. بعدها و در تماس با مدنیت و فرهنگهای غالب مثل ایران و بیزانس بقایای این آیین بیابانی اعراب بادیه نشین با مفاهیمی مثل فلسفه آشنا و آگاه شدند و زیربنای فلسفه اسلامی را باز دیگران برایشان پایه ریزی کردند. آنچه امروزه بنام فلسفه اسلامی خوانده میشود هیچ سنخیتی نه با مفاد آیات قران دارد و نه مردم و شنوندگان اولیه و بومی آن توانایی و درک و فهم آن را داشتند. قرآن بر قومی بسیار بدوی صادر شده است. مفاد آیات زیر و نوع درخواست تازیان این ساده گی و بی آلایشی را نشان میدهند.
- انعام(8) چرا فرشته ای بر او نازل نمی شود.
- انفال(32) بر سرمان سنگی از آسمان ببار.
- الاسراء(90) چشمه آبی از زمین بیرون بیاور.
- الاسراء(91) یا آنکه تو را باغی از خرما و انگور باشد.
- الاسراء(93) خانه ای از زر و کاخی از زرنگار دارا باشی.
محمد و آئین سیاسی اسلام وی تنها دین و پیامبری است که در ادیان توحیدی یا ابراهیمی فاقد معجزه بوده است.
این آیات و نوع درخواستهای مردم زمان خود از محمد پاسخی بر نواندیشان و سایر مذهبییون است که در عاجز بودن از در هم ریختگی و عدم تطابق مندرجات قران با عصر و مدنیت امروزه به دنبال آیاتی با معنای پنهان در قرآن میگردند. عنوان پوست و مغز گردو در ایده طریقت و تصوف هم با این آیات باز در سنخیت نمی تواند باشد. محمد در یک جامعه بدوی بدنبال نشر اندیشه دینی و سیاسی خود برای ایجاد دولت و حکومتی عربی بود و وی تا آنجا که می توانست مفاد آیات قران را به زبان ساده و آسان برای مردمان زمان خود بیان نموده است.
ادامه دارد...
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر