۱۳۹۴ فروردین ۵, چهارشنبه

ضربه در برابر ضربه و چشم در برابر چشم دنیا را کور میسازد .


مهاتما گاندی ؛ ضربه در برابر ضربه و چشم در برابر چشم دنیا را کور میسازد .

سوره مائده، آیه 45
الله ؛ و در تورات بر يهوديان مقرّر داشتيم که جان در برابر جان و چشم در برابر چشم و بينى در برابر بينى و گوش در برابر گوش و دندان در برابر دندان قصاص مى شود ، و جراحت ها نيز قصاص دارند . پس اگر کسى از حق قصاص درگذرد و آن را صدقه به شمار آورد باعث آمرزش گناهان او مى شود ، و اگر از حق خود نگذرد و خواهان قصاص باشد ، حاکم بايد بر طبق مقررات الهى حکم کند ; و هر کس بر طبق آنچه خدا فرو فرستاده است حکم نکند آنانند ستمکاران !!!

حکم قصاص در اسلام!

قصاص در لغت به معنای پی گیری نمودن اثر چیزی است و در حقوق اسلامی مجازات مجرم به شکلی مشابه جرم را گویند و این نوع به اصطلاح عدالت ، از دوران های قدیم در میان انسان ها رواج داشته است همچون قوانین روم باستان و حمورابی و یهودیت. و از طریق رسوم یهود هم وارد اسلام شده است. و امروزه این حکم فقط در چند کشور اسلامی به عنوان حقوق کیفری و اجرای عدالت وجود دارد و تمام هدف آن هم (( جلوگیری از جرم با رعب )) است که نه تنها تاثیری نداشته بلکه باعث افزایش جرایم هم شده است.
در واقع میتوان گفت که ؛
قصاص خود انجام جرم به صورت قانونی است آری جرم قانونی که فقط در کشورهای اسلامی وجود دارد.
یک سوال :
آیا کسی که شخصی را به هر دلیلی به قتل رسانده یا کور کرده و یا دستش را قطع کرده یا دندانش را شکسته است ، کار درست و پسندیده ای انجام داده است !؟!
بدون شک این گونه توحش ها چه عمدی و غیر عمدی کاری اشتباه و غیرانسانی و نادرست است . حال آیا وقتی که مجریان عدالت به خانواده مقتول و یا آن شخصی که کور شده است یا دستش قطع شده است و ...این اجازه را میدهند که آنها هم دوباره (( همین جرم )) را انجام دهند ، آیا این کار پسندیده است !؟ که مجریان قانون و دادگستران خود زمینه انجام همان جرم را به همان شکل برای مردم فراهم کنند !؟ آیا قوانین اسلام مانع جرم اند یا اینکه خود جرم زاهای اصلی هستند !؟
مگر مثلا اسیدپاشی یک عمل غیر انسانی و ناپسند نیست ، پس چرا خود قانون اجازه انجام چنین توحشی را دوباره میدهد !؟
آیا هدف اسلام جلوگیری از وقوع جرم است یا به فکر انتفام جویی انسان هاست !؟
آیا راه ها و روش های مناسب تری برای جلوگیری از انجام جرایم نیست !؟
آیا باید همیشه از رعب و وحشت استفاده کرد !؟
چگونه است که جرم اولیه غیر قانونی است ولی جرم بعدی کاملا قانونی است !؟
آیا در اجرای حکم واقعا عدالت اجرا میشود اگر از یکی خون بیشری بریزد چه !؟
آیا اسلام به انسانیت احترام میگذارد یا انتقام جویی انسان ها !؟

ﻗﺼﺎﺹ ﺟﺰ ﺍﻧﺘﻘﺎﻡﺟﻮﻳﻰ ﻭ ﻗﺴﺎﻭﺕ ﻧﻴﺴﺖ، ﺍﻳﻦ ﺻﻔﺖ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪ ﺭﺍ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﻃﺮﻓﺪﺍﺭﺍﻥ ﻗﺼﺎﺹ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺻﻔﺖ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪ اﻧﺘﻘﺎﻡﺟﻮﻳﻰ ﺭﻭﺡ ﺗﺎﺯﻩﺍﻯ ﻣﻰﺩﻣﻨﺪ !!!
اگر قتل بد است / کور کردن بد است / اسید پاشی بد است / قطع دست و پا بد است / شکستن دماغ بد است / کر کردن بد است / سوختن انسان ها بد است / شکنجه کردن بد است ؛ پس چرا همه اینها تحت حکمی به نام قصاص پسندیده هستند !؟
چگونه است که خود قانون راه را برای انجام جرم باز میکند !؟
اگر اینگونه باشد که تمام جهان کور و معلول و کر و بی دندان و ناقص خواهند بود ، چون همه به دنبال انتقام جویی هستند ؛
مثل آن شخص میماند که یک نفر دو دندان او را شکسته بود قانون هم به او این حق را داده بود که تو هم دو دندانش را بشکن اما در حالی که مجریان عدالت ! در حال شکستن دو دندان آن فرد بودند به اشتباه یک دندان دیگر او را هم شکستند و آن فرد هم خواست که آن یک دندانش را قصاص کند که در حال انجام قصاص دماغ آن شخص را میشکند!
آن شخص هم میخواهد دماغش را قصاص کند که در حین انجام قصاص چشم آن فرد را کور میکند و آن فرد هم قصد قصاص چشم خود را میکند که در حین انجام این کار آن شخص کشته میشود پس خانواده مقتول درخواست قصاص جان آن شخص را میکنند و آن فرد نیز کشته میشود !!!

آری اسلام نه به فکر انسایت و جلوگیری از جرایم است که بیشتر به فکر گسترش تمایلات غیرانسانی همچون انتقام و کینه و نفرت است همانگونه که بارها در قرآن از انتقام از مردم نافرمان صحبت میکند !!!

موضوعاتی که مربوط به نظام اجتماعی است باید دوش به دوش اجتماع رشد کند ؛ انتقام جویی و قصاص نه برای جوامع متمدن و انسان گرای امروزی که برای همان بیابان نشین های چهارده قرن پیش خوب است !!!

افرادی که همیشه در جنگ و دزدی و غارت دیگران و یکدیگر بودند و به فکر انتقام جویی و خالی کردن کینه ها بودند ، باید برای انتقام جویی خود قانونی وضع میکردند همانگونه که تجاوز به ناموس دیگران و غارت دیگر جوامع و اسیر کردن انسان ها و برده داری و قتل و جنگ با سایر دگراندیشان را قانونی میدانستند و برای انجام این توحش ها قانون داشتند آن هم قوانین مقدس و آسمانی و الهی !! و جالب اینجاست که حتی در مورد این قانون وحشی گری هم مساواتی بین زن و مرد نیست اول اینکه زن را هم ردیف برده و آزاد می آورد و اینکه اگر مردی زنی را بکشد خانواده زن نمیتوانند آن مرد را قصاص کنند مگر این که نصف دیه او را بدهند ، چرا !؟ چون فقط قاتل مرد است و مقتول زن !!!

آیا سخنان گاندی با ارزش تر و خِرد گرایانه تر است یا افکار پوسیده چهارده قرن پیش جوامع بربر و بیابانی صحراهای حجاز؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر