۱۳۹۴ فروردین ۵, چهارشنبه

كلام الله مجيد يا كلام عمر بن خطاب(بخش دوم)


كلام الله مجيد يا كلام عمر بن خطاب(بخش دوم)

))حکم نماز نفل در مقام حضرت ابراهیم علیه السلام بر حسب خواهش حضرت فاروق اعظم رضی الله عنه نازل شد

))وَاتَّخِذُواْ مِن مَّقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى (( } سوره بقره آیه 125{
]مقام ابراهیم را جای نماز قرار دهید

رای عمر فاروق رضی الله عنه نسبت به اسیران بدر

پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم جلسه شورایی را تشکیل دادند که با این زندانیان قریش چه رفتاری به عمل اید.
حضرت ابوبکر صدیق رضی الله عنه با عدهای دیگر، اخذ فدیه و ازاد کردن زندانیان را نظر دادند
حضرت صلی الله علیه و سلم این رای را تائید و تصویب کرد وبه ازادی اسیران دستور صادر فرمود.
از طرفی دیگر حضرت فاروق اعظم رضی الله عنه با این نظر مخالف بود وعرض کرد:
یا رسول الله صلی الله علیه وسلم اینان اسیرانی اند که شب وروز در مخالفت اسلام سرگرم وفعال بودند انچنان که سرزمین مکه را برای مسلمانان تنگ کرده ، نگذاشتند صدای توحید ویکتا پرستی بلند شود.

امروز که چنین فرصتی به دست ما رسیده ، باید که این دشمنان خدا ورسول صلی الله علیه و سلم را از صفحه هستی نیست و نابود کرد

وحی الهی برای تایید آن بر پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم نازل گشت. چنانکه خداوند متعال می فرماید:

)) مَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَن يَكُونَ لَهُ أَسْرَى حَتَّى يُثْخِنَ فِي الأَرْضِ تُرِيدُونَ عَرَضَ الدُّنْيَا وَاللّهُ يُرِيدُ الآخِرَةَ وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (( }سوره انفال ایه 67{ ]

برای پیامبر سزاواز نیست که اسیران را نگه داشته باشد تا اینکه خوب خونریزی کنند بر روی زمین، شما اسباب و سامان دنیا را میخواهید و خدا آخرت را می خواهد . خدا غالب و با حکمت است.

عمر بعد از بحثي با يهوديان كه گفته بودند ما با جبرئيل دشمن هستيم گفت:
حضرت فاروق رضی الله عنه گفتند اکنون که خود شما قبول دارید که جبرئیل مقرب ترین فرشتگان است؛ زیرا جانب دست راست خدا قرار گرفته، در این صورت دشمنی کردن با جبرئیل ، دشمنی با خداو رسول خدا است.

فاروق اعظم رضی الله عنه پس از دعوت و تبلیغ و این گفت و شنید وقتی به خدمت اقدس پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم حاضر شد جبرئیل علیه السلام ایه ذیل را فرود اورد:

)) قُلْ مَن كَانَ عَدُوّاً لِّجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللّهِ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَهُدًى وَبُشْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ ((سوره بقره ایه 97))

]بگو هر که دشمن جبرئیل باشد، بایداز غصه بمیرد زیرا اوست که این قران را بفرمان خدا بر قلب شما نازل کرده استدر حالی که تصدیق کننده کتب سابق است و برای مومنان هدایت و بشارت است.

فاروق اعظم رضی الله عنه همیشه عرض می کرد یا رسول الله صلی الله علیه وسلم، رفت و آمد عموم مردم در خانه هایتان صلاح نیست.

مطابق رای حضرت فاروق رضی الله عنه ایه ذیل نازل شد:

))وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعاً فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاء حِجَابٍ(( }سوره احزاب ایه 53{ ] هرگاه از ازواج مطهرات چیزی را خواستید از پشت پرده بخواهید
موافقت با حضرت فاروق اعظم رضی الله عنه در مسئله نماز بر جنازه منافقان

ان حضرت صلی الله علیه وسلم به قصد نماز بر جنازه عبدالله ابي روانه گشت.
حضرت فاروق رضی الله عنه جلو رفته وعرض کرد: )یا رسول الله علیه وسلم علی عَدُوِّ اللهِ؟ فَنَزَلَت( یعنی ای پیغمبر خدا بر جنازه دشمن خدا نماز می خوانید؟
سپس ایه کریمه ذیل نازل شد:

))وَلاَ تُصَلِّ عَلَى أَحَدٍ مِّنْهُم مَّاتَ أَبَداً وَلاَ تَقُمْ عَلَىَ قَبْرِهِ إِنَّهُمْ كَفَرُواْ بِاللّهِ وَرَسُولِهِ((}سوره توبه ایه 84{ ]
هرگز نماز مخوان بر جنازه هیچ یک از این منافقان هرگاه بمیرد، وبر قبرش برای دعا خواندن مایست زیرا اینها منکر خدا ورسول خدا صلیالله علیه وسلم شده اند.
موافقت وحی الهی با رای حضرت فاروق رضی الله عنه در مساله خمر شراب
روزی حضرت فاروق رضی الله عنه با نهایت تضرع وزاری ببارگاه خداوند التماس ودعا کرد که:)
اَللَّهُمَّ بَیِّن لَنا فِی الخَمرِ بَیاناً شافِیاً( یعنی خداوندا ! بیان فرما برای ما مساله شراب را بطوری که واضح وتسلی بخش باشد.

در اثر دعای حضرت فاروق رضی الله عنه ، حضرت جبرئیل ایه ذیل را )از سوره مائده( برای ان حضرت صلی الله علیه وسلم فرود اورد:

)) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَاالْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ((سوره مائده ایه 90))
ای مومنان همانا شراب و قمار ونشانه های معبودان باطل وتیرهای فال پلیداند، از کردار شیطان، پس احتراز کنید از ان تا رستگار شوید

حضرت علی ـ رضی الله عنه ـ می فرمایند: ”إن فی القرآن لرأیاً من رأی عمر“؛ قرآن موافق به رأی حضرت عمر بود.

ابن عساکر؛ تاریخ الخلفاء: ۱۱۱٫ کنزالعمال: ۳۵۸۷۳٫
منابع:
: مسند أحمد)1/250( ش 221 مسلم)1763(.
بخاری، ک التفسیر ش 4213.
ترمذی ) 3096(
: مسند احمد ش378
امام فخر رازی در تفسیر کبیر و علامه ابن حجر عسقلانی در فتح الباری مطبوعه انصاری دهلی در شان نزول این ايات
در تفسیر ابن جریر طبری جلد پنجم و تفسیر کبیر چاپ مصر جلد سوم
ص 253 در مورد موافقات عمر بن خطاب

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر