دینهای امروزی چگونه پدید آمده اند؟
پدیده دین یکی
از جهانی ترین و گسترده ترین پدیده های اجتماعی – انسانی در روی زمین است .
هیچ کشور ، جامعه ، قوم ، قبیله ، طایفه ، ایل یا گروهی را در جهان نمی
توان یافت که اعتقادهای دینی یا باورهای مذهبی –با شدت بیشتر یا با قدرت
کمتر- در بین مردم آن وجود نداشته باشد . خاستگاه یا نطفه تمامی دینهای
زنده کنونی را که جهانگیر هستند باید در نخستین اندیشه ها ، باورها ،
اعتقادها ، دعاها ، نیایش ها و انگیزه های انسانهای پیش از تاریخ جستجو کرد
. تمامی دینهای بزرگ امروز جهان _ به ویژه دینهای تک خدایی یا سامی _ پس
از گذشت چندین هزار سال از دگرگونی و تکامل ساده ترین اندیشه های دینی پدید
آمده اند . و به پیچیدگی و تکامل امروزی خود رسیده اند .پیدایش هیج دین
بزرگی ناگهانی نبوده و دست کم سه دین شناخته شده جهان _یهودیت،مسیحیت و
اسلام_دین های مستقل و جدایی از یکدیگر نیستند بلکه از دگرگونی یکدیگر پدید
آمده اند و با یکدیگر هم ریشه و هم اصلند. یهودیت که خاستگاه و سرچشمه ی
مسیحیت و اسلام به شمار می رود به صورت ناگهانی به شکل امروزی خود پ...دید
نیامده بلکه در طول مدتی بیش از چندین هزار سال در حال پیدایش ، دگرگونی و
تدوین بوده و از گرد آوری مجموعه اندیشه ها ، باورها ، اعتقادها ، مراسم
نیایش ها، و دعاهایی که سرچشمه ی آن به دوران زندگانی انسان های وحشی و
نیمه وحشی می رسد پدید آمده است. مسیحیت دین مستقل و جداگانه ای از یهودیت
نیست و در واقع اصلاحات و تجدید نظرهایی در آن بوده است بخش بسیار بزرگی از
اسلام ، تکرار داستانها ، قصه ها ، پندها ، اندرزها و آموزش های یهودیت و
مسیحیت است. در ویژگی های این دین خصوصیات محیطی خاستگاه این دین و ویژگی
های اخلاقی-فکری بنیادگذاران آن دیده می شود.
بسیاری از دانشمندان
رشته های گوناگون علوم طبیعی – انسانی ، فیلسوفان و اندیشمندان می گویند
تمامی دینها و مذهب های کنونی جهان پدیده ه ای اجتماعی ، انسانی هستند و
سرچشمه ی آن جهانی یا خاستگاه آسمانی ندارند. دین ها و مذهب ها هم به مانند
سایر عنصرهای فرهنگ و تمدن بشر _ادبیات ، حقوق ، صنعت ، هنر ، سیاست ،
حکومت_ساخته و پرداخته ی فکر و اندیشه ی انسانند. در هیج دین یا مذهبی
کمترین نشانی از این که بتوانیم آن را (غیر انسانی) ، (آسمانی) ،( فوق بشر)
، یا (آن جهانی) بنامبم دیده نمی شود.
خواندن متن کتابهایی که
(آسمانی ) نامیده شده اند به روشنی تمام نشان می دهند تمامی مطالب این
کتابها از سوی انسانهایی نوشته شده اند که میزان معلومات آنان بازتاب علم و
دانش دوران زندگی آنان بوده و به همین دلیل چون درباره جهان و طبیعت
معلومات اندکی داشته اند اظهارنظرهای علمی آنان اشتباه بسیار دارند و در
دنیای امروز بی اعتبار شناخته شده اند.
برخورد علم و دین ، دکتر احمد ایرانی
دینهای امروزی چگونه پدید آمده اند؟
پدیده دین یکی از جهانی ترین و گسترده ترین پدیده های اجتماعی – انسانی در روی زمین است . هیچ کشور ، جامعه ، قوم ، قبیله ، طایفه ، ایل یا گروهی را در جهان نمی توان یافت که اعتقادهای دینی یا باورهای مذهبی –با شدت بیشتر یا با قدرت کمتر- در بین مردم آن وجود نداشته باشد . خاستگاه یا نطفه تمامی دینهای زنده کنونی را که جهانگیر هستند باید در نخستین اندیشه ها ، باورها ، اعتقادها ، دعاها ، نیایش ها و انگیزه های انسانهای پیش از تاریخ جستجو کرد . تمامی دینهای بزرگ امروز جهان _ به ویژه دینهای تک خدایی یا سامی _ پس از گذشت چندین هزار سال از دگرگونی و تکامل ساده ترین اندیشه های دینی پدید آمده اند . و به پیچیدگی و تکامل امروزی خود رسیده اند .پیدایش هیج دین بزرگی ناگهانی نبوده و دست کم سه دین شناخته شده جهان _یهودیت،مسیحیت و اسلام_دین های مستقل و جدایی از یکدیگر نیستند بلکه از دگرگونی یکدیگر پدید آمده اند و با یکدیگر هم ریشه و هم اصلند. یهودیت که خاستگاه و سرچشمه ی مسیحیت و اسلام به شمار می رود به صورت ناگهانی به شکل امروزی خود پ...دید نیامده بلکه در طول مدتی بیش از چندین هزار سال در حال پیدایش ، دگرگونی و تدوین بوده و از گرد آوری مجموعه اندیشه ها ، باورها ، اعتقادها ، مراسم نیایش ها، و دعاهایی که سرچشمه ی آن به دوران زندگانی انسان های وحشی و نیمه وحشی می رسد پدید آمده است. مسیحیت دین مستقل و جداگانه ای از یهودیت نیست و در واقع اصلاحات و تجدید نظرهایی در آن بوده است بخش بسیار بزرگی از اسلام ، تکرار داستانها ، قصه ها ، پندها ، اندرزها و آموزش های یهودیت و مسیحیت است. در ویژگی های این دین خصوصیات محیطی خاستگاه این دین و ویژگی های اخلاقی-فکری بنیادگذاران آن دیده می شود.
بسیاری از دانشمندان رشته های گوناگون علوم طبیعی – انسانی ، فیلسوفان و اندیشمندان می گویند تمامی دینها و مذهب های کنونی جهان پدیده ه ای اجتماعی ، انسانی هستند و سرچشمه ی آن جهانی یا خاستگاه آسمانی ندارند. دین ها و مذهب ها هم به مانند
سایر عنصرهای فرهنگ و تمدن بشر _ادبیات ، حقوق ، صنعت ، هنر ، سیاست ، حکومت_ساخته و پرداخته ی فکر و اندیشه ی انسانند. در هیج دین یا مذهبی کمترین نشانی از این که بتوانیم آن را (غیر انسانی) ، (آسمانی) ،( فوق بشر) ، یا (آن جهانی) بنامبم دیده نمی شود.
خواندن متن کتابهایی که (آسمانی ) نامیده شده اند به روشنی تمام نشان می دهند تمامی مطالب این کتابها از سوی انسانهایی نوشته شده اند که میزان معلومات آنان بازتاب علم و دانش دوران زندگی آنان بوده و به همین دلیل چون درباره جهان و طبیعت معلومات اندکی داشته اند اظهارنظرهای علمی آنان اشتباه بسیار دارند و در دنیای امروز بی اعتبار شناخته شده اند.
برخورد علم و دین ، دکتر احمد ایرانی
پدیده دین یکی از جهانی ترین و گسترده ترین پدیده های اجتماعی – انسانی در روی زمین است . هیچ کشور ، جامعه ، قوم ، قبیله ، طایفه ، ایل یا گروهی را در جهان نمی توان یافت که اعتقادهای دینی یا باورهای مذهبی –با شدت بیشتر یا با قدرت کمتر- در بین مردم آن وجود نداشته باشد . خاستگاه یا نطفه تمامی دینهای زنده کنونی را که جهانگیر هستند باید در نخستین اندیشه ها ، باورها ، اعتقادها ، دعاها ، نیایش ها و انگیزه های انسانهای پیش از تاریخ جستجو کرد . تمامی دینهای بزرگ امروز جهان _ به ویژه دینهای تک خدایی یا سامی _ پس از گذشت چندین هزار سال از دگرگونی و تکامل ساده ترین اندیشه های دینی پدید آمده اند . و به پیچیدگی و تکامل امروزی خود رسیده اند .پیدایش هیج دین بزرگی ناگهانی نبوده و دست کم سه دین شناخته شده جهان _یهودیت،مسیحیت و اسلام_دین های مستقل و جدایی از یکدیگر نیستند بلکه از دگرگونی یکدیگر پدید آمده اند و با یکدیگر هم ریشه و هم اصلند. یهودیت که خاستگاه و سرچشمه ی مسیحیت و اسلام به شمار می رود به صورت ناگهانی به شکل امروزی خود پ...دید نیامده بلکه در طول مدتی بیش از چندین هزار سال در حال پیدایش ، دگرگونی و تدوین بوده و از گرد آوری مجموعه اندیشه ها ، باورها ، اعتقادها ، مراسم نیایش ها، و دعاهایی که سرچشمه ی آن به دوران زندگانی انسان های وحشی و نیمه وحشی می رسد پدید آمده است. مسیحیت دین مستقل و جداگانه ای از یهودیت نیست و در واقع اصلاحات و تجدید نظرهایی در آن بوده است بخش بسیار بزرگی از اسلام ، تکرار داستانها ، قصه ها ، پندها ، اندرزها و آموزش های یهودیت و مسیحیت است. در ویژگی های این دین خصوصیات محیطی خاستگاه این دین و ویژگی های اخلاقی-فکری بنیادگذاران آن دیده می شود.
بسیاری از دانشمندان رشته های گوناگون علوم طبیعی – انسانی ، فیلسوفان و اندیشمندان می گویند تمامی دینها و مذهب های کنونی جهان پدیده ه ای اجتماعی ، انسانی هستند و سرچشمه ی آن جهانی یا خاستگاه آسمانی ندارند. دین ها و مذهب ها هم به مانند
سایر عنصرهای فرهنگ و تمدن بشر _ادبیات ، حقوق ، صنعت ، هنر ، سیاست ، حکومت_ساخته و پرداخته ی فکر و اندیشه ی انسانند. در هیج دین یا مذهبی کمترین نشانی از این که بتوانیم آن را (غیر انسانی) ، (آسمانی) ،( فوق بشر) ، یا (آن جهانی) بنامبم دیده نمی شود.
خواندن متن کتابهایی که (آسمانی ) نامیده شده اند به روشنی تمام نشان می دهند تمامی مطالب این کتابها از سوی انسانهایی نوشته شده اند که میزان معلومات آنان بازتاب علم و دانش دوران زندگی آنان بوده و به همین دلیل چون درباره جهان و طبیعت معلومات اندکی داشته اند اظهارنظرهای علمی آنان اشتباه بسیار دارند و در دنیای امروز بی اعتبار شناخته شده اند.
برخورد علم و دین ، دکتر احمد ایرانی
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر