۱۳۹۴ فروردین ۱۰, دوشنبه

نماز،عبادتي كه نشان از حقارت خداي اسلام دارد


نماز،عبادتي كه نشان از حقارت خداي اسلام دارد

درود،يكي واجبات اسلام نماز است كه در ايه 103 سوره نسا دستور به ان داده شده است:
و چون نماز را به جاى آورديد خدا را ]در همه حال[ ايستاده و نشسته و بر پهلوآرميده ياد كنيد پس چون آسودهخاطر شد...يد نماز را ]به طور كامل[ به پا داريد زيرا نماز بر مؤمنان دراوقات معين مقرر شده است)۱۰۳(سوره نسا

در اسلام هيچ دليل عقلي و منطقي براي اينكار وجود ندارد و مانند بسياري از احكام ديگر اسلام شخص مسلمان بدون چون و چرا بايد انجام دهد و حق پرسيدن علت ان را ندارد.

براي درك بهتر موضوع چند سوال از {مركز ملي پاسخگويي به سوالات شرعي و رفع شبهات} پرسيديم كه متن سوالات و جوابها را عينا برايتان مطرح ميكنيم.
سوال:
علت اينكه بايد نماز بخوانيم چيست و دليل عقلي و منطقي ان چيست؟
جواب:
علت اصلي نماز خواندن ما تنها و تنها واجب بودن آن است؛ يعني ما نماز را به جهت اين كه دستور خداوند و تكليفي شرعي بر عهده ما است، به جا مي آوريم؛
هرچند به روشني مي دانيم كه نمازآثار و برکات متعدد جسمی و روحی و فردی و اجتماعی برای ما دارد؛ با همه اين ها می توان پرسيد: چرا نماز واجب است و چرا این تکلیف برای ما در نظر گرفته شده؟

در پاسخ می گوییم وجوب، یکی از احکام پنج گانه شرعی است که در شریعت و از جانب شارع مقدس که خداوند متعال باشد، برای نظام دادن به ساختار بندگی بندگان تنظیم شده است؛
در نتیجه، از آن جا که پذیرش شریعت و عمل به آن، در مرتبه ای بعد از پذیرش اصل دین و اثبات نبوت و پذیرش خداوند از راه عقل و برهان است، در مورد شریعت چرایی و چگونگی عقلی معنا ندارد. بهترین پاسخ در مورد چرایی وجوب عبادات و دیگر وظایف آن است که خداوند فرموده است.

ملاحظه ميفرماييد كه بعد از مقداري بازي با كلمات و مغلطه به صراحت بيان ميكنند كه فرد بعد از اينكه اسلام اورد ديگر نبايد براي اجراي احكام و واجبات دنبال دليل عقلي بگردد چون ھیچ دليل عقلي براي دستورات اسلام وجود ندارد.

سوال بعدي ما در مورد نخواندن نماز بود كه متن پرسش و جواب ان به شرح زير است.

سوال :

اگر نماز نخوانیم به جهنم میرویم ؟
جواب :
اجازه بدهيد این سوال را به این شکل مطرح کنیم.
آیا نماز خواندن برای نرفتن به جهنم لازم است ؟
پاسخ مثبت است.
نماز را در قرآن با نامذکر اکبرتوصیف میکند و کاربرد ذکر این است که انسان را ازبیماریهائی که شریعت معرفی نموده و آنها را کشنده دانسته برای انسان حفظ میکند.
درست مانند واکسینه کردن کسی که در معرض انواع بیماریهای مهلک است.
و این واکسینه کردن امری عقلی و واجب است.
باز هم مشاهده ميكنيد كه اگر شما هزاران كار خير بكنيد ولي عملي را كه دليلش را نميدانيد انجام ندهيد الله شما را مجازات ميكند و شما را به جهنم ميفرستد.
خداي اسلام بقدري حقير است كه اگر بندگانش هر روز در يك وقت مشخصي تعدادي حركت بي دليل را انجام ندهند انها را مستحق مجازات شديد ميدانيد
و وقتي حقارت خداي اسلام بيشتر نمايان ميشود كه بدانيم فرد مسلمان در هر كجاي جهان كه باشد بايد اين حركات را به سمت بتكده كعبه انجام دهد و اگر در مسيري كه منتهي به ان خانه سياه نباشد اين حركات را انجام دهد باز هم خداي اسلام قبول نميكند شما گرفتار عذاب الهي ميشويد.
براي درك بهتر بياييد باهم نگاهي به نظر ايت الله سيستاني بزرگترين مرجع تقليد شيعيان جهان بياندازيم.
مسأله ۷۷۱ ـ اگر براى پيدا كردن قبله وسيلهاى ندارد ، يا با اينكه كوشش كرده ، گمانش به طرفى نمىرود مستحب آن است كه چنانچه وقت نماز وسعت دارد چهار نماز به چهار طرف بخواند .

بيخردي از اين بيشتر هم ايا امكان دارد؟

فرد مسلمان بايد بدون دليل هر روز پنج بار در ساعتي كه برايش مشخص كرده اند حركاتي را بايد انجام دهد كه باعث تمسخر ديگران است

و اگر مسير بتكده را نداند بايد در تمام جهات اين كار را بكند چون خداي اسلام فقط در ميان اعراب مكه وجود دارد و در جاهاي ديگر حضور ندارد تا متوجه عبادت بندگانش شود.

و چون الله عرب بوده پس زبان هاي ديگر را به غير از عربي را متوجه نميشود بندگانش بايد حتما به زبان عربي صريح با او صحبت كنند و اگر با زبان عربي دست و پا شكسته با او صحبت كنند باز هم متوجه نميشود و بندگانش را به جهنم ميفرستتد.

بياييد براي درك بهتر موضوع باز هم سري به توضيح المسائل مراجع شيعه بزنيم

آیت الله مکارم شیرازی:

س :منظور ازاین که باید قرائت و ذکر نماز صحیح خوانده شود چیست؟

تلفظ صحیح به مقدارى که عرب آن را عربى صحیح بداند لازم است.

س:شخصی در ابتدای سنین بلوغ نمی دانسته که اذکار نماز را باید با تلفظ صحیح عربی بخواند آیا اکنون باید آن نمازها را قضا کند؟

ج:اگر جاهل مقصر بوده باید نمازهایی را که یقین دارد غلط خوانده تدریجاً قضا کند.
آیت الله بهجت:
465. اينجانب چندين سال نماز خوانده ام و اكنون متوجه شده ام كه در اثر جهل به مسأله، قرائت حمد و سوره ى نمازم صحيح نبوده است، آيا بايد نمازها را قضا كنم؟
ج. بله، احتياطا بايد قضا كنيد
لازم به ذكر است كه اين اصول اوليه نماز در تمام مذاهب اسلام يكسان است و فقط در جزئيات باهم فرق دارند.

حال سوال ما از مسلمانان اين است كه:

ايا خدايي حقيرتر از اين سراغ داريد كه دستوري بدهد كه هيچ دليلي برايش نداشته باشد؟

اگر در مسيري كه سوي كعبه نباشد عبادتش كنيد قبول نكند؟

اگر با زباني به غير از عربي عبادتش كنيد متوجه نشود؟

اگر خدايي وجود داشته باشد بيشترين ظلم را اديان به او كرده اند كه خدا را اينگونه حقير نشان داده اند.

بهرام مشيري

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر