۱۳۹۴ اردیبهشت ۵, شنبه

آیات مشخصه عالم محشر در زمین .



آیات مشخصه عالم محشر در زمین: 17 سوره و 26 آیه.

ابراهیم( 48) ط (105- 106- 107)حج(1) نمل(88) ق (44) الواقعه(4-5-6) الملک(16) الحاقه(14) المعارج(9) المزمل(14) المرسلات(10)التکویر(3- 6) الانفطار(3) الانشقاق(3-4-5) الفجر(21) زلزله(1-2-3) القارعه(5).

- ابراهیم(48) روزی که زمین را به غیر از این زمین مبدل کنند و همه آسمانها را دگرگون سازند.
- ط (105) جواب ده که کوهها چنان از بنیاد بر کند که خاک شده و خاکش بر باد دهد.
- ط (106) آنگاه پست و بلندیهای زمین را چنان هموار گرداند.
- ط (107) که در آن ابدا هیچ بلندی وپستی نخواهی دید.
- حج(1) زلزله در روز قیامت بر خلایق بسیار حادثه بزرگ و واقعه سختی است.
- نمل(88) کوهها را که بنگری و جامد و ساکن تصور کنی در صورتیکه مانند ابر تند سیر در حرکتند.
- الواقعه(4) زمین شدید به حرکت و لرزه در آید.
- الواقعه(5) و کوهها سخت متلاشی شود.
- الواقعه(6) و مانند ذرات گرد در هوا پراکنده گردد.
- الحاقه(14) زمین و کوهها را برگیرند و یک مرتبه همه را خرد و متلاشی سازند.
- المارج(9) و کوهها بدان صلابت مانند پشم زده متلاشی گردد.
- التکویر(6) و هنگامی که دریاهای آب(چون آتش سوزان) شعله ور گردد.
- الفجر(21) روزی که از زلزله پی در پی آن زمین بکلی خرد و متلاشی شور.

آیات قیامت و دوزخ در بحث آیات مشخصه عالم محشر به بیان و شیوه ای سخن می گوید که پنداری شخص محمد تمام این موارد و شواهد را با چشمان خود دیده و توصیف می نماید. وقتی به پروسه تاریخ جمع آوری قرآن از متن شفاهی به متن کتبی با خط کوفی بدون نقطه و اعمال نظرهای سیاسی موجود در زمان خلافت عمر و عثمان و همچنین تبدیل نوشتار و مصحف کوفی به خط عربی با زیرو زبر و مجدداٌ سیاسیتهای قوم گرایانه بنی امیه در دهه هشتاد و همچنین دوره عبدالملک مروان و حجاج ابن یوسف جلاد می نگیرم این نتیجه بیشتر تقویت میگردد که تا چه حد و اندازه اثر و رد پای اندیشه انسانی در مفاد این آیات بر ارائه ترس درونی بر امت و مسلمانان موجود است.

این مجموعه آیات صرفاٌ برای ایجاد ترس و تبعیت بادیه نشینان تازی در آنزمان کارکرد داشته است. در یکی از این مجموعه آیات 950 گانه قیامت و دوزخ خواننده و بیننده قرآن نمی تواند یک آیه پیدا نماید که مفاد آن آیه تاکید و تایید بر محورانسان و انسانیت نموده باشد و صرفاٌ مسلمان را منع از عمل منفی و زشت نماید بخاطر ترویج خوبی و نیکی و این همه تاکید بر ایجاد ترس درونی ننموده باشد.
ایجاد ترس ذاتی هدف غایی این آیات بوده است. این هدف محمد بر اساس شناخت از وضعیت جغرافیایی و شخصیتی تازیان شکل گرفته است. این قبیل آیات ارائه دهنده و ترویج ترس و وحشت به هیچ وجه امروزه نمی تواند عامل شناحت انسان از پدیده ذهنی ماوراء بگردد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر