3- طبقه بندی آیات قران بر اساس موضوعات در بحث مجموعه آیات تهدید و وحشت و عذاب وقیامت و دوزخ :
جمع کل: 92 سوره و 950 آیه.
سایر توصیفات ایجاد کننده ترس و وحشت روانی از روز محشر و قیامت:
9 سوره و 14 آیه.
- نحل(85) نه تخفیف عذاب و نه مهلت آسایش خواهند یافت.
- الاسرا(58) هیچ شهر و دیاری در روی زمین نیست جز آنکه پیش از ظهور روز قیامت اهل آن شهر را یا هلاک و یا به عذاب سخت معذب کنیم.
- الاسرا(97) و هر گاه آتش دوزخ خاموش شود باز شدیدتر سوزان و فروزان می کنیم.
- مریم(71) هیچیک از شما نوع بشر باقی نماند جز آنکه به دوزخ وارد شود و این حکم پروردگار است.
- مریم(95) تمام گناهکاران تنها و منفرد پیشگاه حضرتش می آیند.
- انبیا(13) به آنان خطاب شود که مگریزید که گریز فایده ای ندارد.
- حج(2) در آن روز هر زن شیرده طفل خود را از هول فراموش کند و هر آبستن بار رحم را بیفکند و مردم از وحشت آن روز بیخود و مست بنگری.
- ق (30) روزی که جهنم را گوییم آیا امروز مملو از وجود کافران شدی؟ و او می گوید آیا دورخیان بیش از این هم هستند.
- الحاقه(17) عرش پروردگار را در آن روز 8 ملک مقرب بر گیرند.
- الحاقه(32) آنگاه به زنجیری که طولش 70 ذراع است به آتش درکشید.
- عبس(34) روزی که هر کس از برادرش می گریزد.
- عبس(35) و از مادر و پدرش.
- عبس(36) و از زن و فرزندش هم می گریزد.
- التکویر(4) و شتران عشار(10 ماه آبستن) بکلی رها کنند و به در افکنند.
تمامی آیات دوزخ بر محور ترس و تبعیت اختصاص دارند. این آیات ترس درونی در دل و ذات مسلمان ایجاد می نماید. یک تند رو سیاسی مسلمان اگر ترس و تبعیت ذاتی نداشته باشد نمی تواند به اهداف تعیین شده خود در آیات قتال دست یابد.
مضافاٌ نگرش و اندیشه خود خدابینی محمد در آیین سیاسی اسلام را با معیار های زمینی در اشاره به عالم محشر در جهت ایجاد ترس و وحشت را می توانیم در الحاقه(32) ببینیم که با زنجیری به طول 70 ذراع کافران را به آتش می افکنند. ( هر ذراع مطابق 104 سانتی متر است) و این سوال در ذهن خواننده پیش می آید که چرا الله باید از واحد متریک مورد استفاده شده بندگان ناقص العقل و گناهکار ساکن در زمین استفاده کند.
در المعارج(4) روزی که مدتش 50 هزار سال زمینی است. وقتی ما از خداوند تمامی عالم و کهکشانها صحبت می نمایم. این فقط به معنای خداوند زمین نمی باشد. بلکه خداوند تمام کهکشانهای موازی و سیارات و ستارگان موجود در آن است. ساعت و وقت زمینی فقط محصوص زمین می باشد. ما نمی توانیم این معیار زمینی را به خارج از فضای زمین و داخل کهکشانها بسط بدهیم. به عنوان مثال درمقاله ای از اینترنت اینطور می خوانیم.
در سیاهچاله وسط کهکشانها یا همان حفره سیاه که تمام کهکشانها و عالم به دور آن می چرخند و به آرامی به آن نزدیک می گردند زمان بسیار کندتر از زمین می گذرد. متخصصین ناسا که از طریق وسایل رادیویی فعل و انفعالات بدنی را کنترل می کنند. ضربان قلب فضانورد را در یک تپش در هر 20 دقیقه ثبت خواهند کرد و به عکس از نظر فضانورد در اطراف سیاهچاله یا حفره سیاه مرکزی ساعتها بر روی زمین با سرعت حیرت آوری به جلو میرود. در هر 90 ثانیه یک شماره روزنامه چاپ میشود. انتخابات مجلس هر هفته 5 بار انجام می شود. پس از 4 هفته اقامت در فضا بوسیله فضانوردی در یک فضاپیما و نزدیک به سیاهچاله تمام دوستان او در زمین دارفانی را وداع گفته اند و او در حالیکه 80 سال در زمین سپری شده است. فقط یک ماه بر عمرش افزوده شده است. این تفاوت زمانی بین کره زمین که یکی از 9 سیارات منظومه شمسی و عضو بسیار کوچک و ناچیزی از کهکشان راه شیری است که خود با 200 میلیارد سیاره عضو ناچیزی در برابر 200 میلیارد کهکشان دیگر در عالم است دال بر بزرگی شگفت آور عالم و گیتی است.
حال می بینیم که 50 هزار سال در زمین المعارج(4) هم در مقابل تفاوت زمان در کهکشانها زمان ناچیزی است و بر گرفته از بینش انسان ساکن بر زمین می باشد.
- التکویر(4) شتران عشار (10 ماه آبستن) بکلی رها کنند.
- الواقعه(55) بدانسان از عطش آن آب را می نوشند که شتران تشنه آب می نوشند.
- المرسلات(33) گویی که آن شراره (آتش) در بزرگی و رنگ به شتران زرد موی مانند است
الله ذهن بنیانگذار آیین اسلام محصول کویر و صحرای خشک عربستان است. بدین جهت شتر نقش تعیین کننده ای در همه امورات زندگی عشایری و اقتصاد قوم اعراب ایفا می نماید. تمامی دیه و جرائم نقدی- سود برد و باخت قمار- حمل و نقل و ترانسپورت کالا و تجارت و مایحتاج معیشتی مثل گوشت- شیر- پشم- سوخت- با توجه به تحمل و مدارای زیست محیطی بالای شتر در شرایط طاقت فرسا و گرم و خشک صحرا- همه نشات گرفته از توجه زیاد الله ذهنی به نقش پر سود این حیوان در جامعه عربستان می باشد. این توجه به قدری حائز اهمیت است که حتی در تفسیر و ترسیم دنیای آخرت باز صحنه برای ایفا نقش شتر درنظر گرفته شده است.
همانطور که پیشتر گفته شد این اهمیت بسزای شتر در فرهنگ قوم عرب به حدی در خور توجه است که در زبان عربی برای شتر در شرایط گوناکون سنی و رده های مختلف سنی تا هزار اسم و عنوان موجود است. که این رقم عنواین هزار گانه شتر فقط با نامهای فراوانی که برای شمشیر در ادبیات عرب دارند مطابقت می نماید. اقتصاد عرب بر پایه شمشیر و شتر بود. با شمشیر حق قبیله ای خود را می توانست بگیرد و با شتر راه غلبه بر گرمای سوزان کویر و ارتزاق و حمل و نقل. البته همین نمونه بسیار واضحی است که این آیین سیاسی فقط برای آن شرایط خشک و قومی که با این ساخت تار زندگی و انس گرفته اند، طراحی شده است.
در بررسی آیات خود خدابینی با اندیشه و افکار بشر در بند 6-2 و آیات علم جانور شناسی الله "ما به عنواینی از شتر می پردازیم که به مناسبت سنخیت داشتن با سوره التکویر(4) باز به مرور آنها می پردازیم.
«- انعام(144)- الغاشیه(17) شتر در صورت عام (ابل).
- اعراف(40) شتر جنگی (جمل).
- یوسف(65- 72) شتر کاروانی(بعیر).
- انعام(142) شتر بارکشی(حموله).
- مائده(103) شتر نر آزاد(حام).
- مائده (103) شتر ماده آزاد(بحیره).
- مائده(103) شتر آزاد نذری(سائبه).
- اعراف(73) شتر ماده کجاوه بر (ناقه).
- انعام(142) شتر نوجوان (فرش).
- تکویر(4) شتر ده ماه آبستن (عشا).
- الواقعه(55) شتر تشنه (هیم).
- المرسلات(33) شتر زرد فام(جمالت صفر).
- نحل (80) پشم شتر (اوبار).
- حج(36) نحر شتر فربه(بدن).
- کوثر(2) نحر شتر قربانی (نحر).
- انبیا(78) – القارعه(5) چرای شبانه شتر(نفش)».
منبع: قرائت غیر قرآن غیر دینی. رضا آیرملو. صفحات 52- 53.
این آیات فوق نقش بسیار مهم شتر را در زندگی اعراب نشان می دهد. تمامی این آیات الهی فقط در مناطق خشک و داغ کویر کاربرد دارند. دینی اکه ادعای جهانیت دارد باید مفاد آن در تمام دنیا کاربرد داشته باشد. این آیات به هیچ وجه در نیمکره شمالی کره زمین که دارای آب و هوای معتدل و سرد می باشند کاربردی نمی تواند داشته باشند. شاید اگر رهبر اسلام از این تنوع وسیع جغرافیائی کره زمین مطلع بود آیات خود را در شعاع وسیعتر با عمومیت بیشتری عرضه می داشت.
حقیقتاٌ که مفاد شوری(7) در لابلای مفاد آیات قرآن به وضوح دیده میگردد.
شوری(7) تا مردم شهر مکه ام القری و هر که در اطراف اوست را از خدا بترسانی.
ادامه دارد...
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر