نگاهی پژوهش گرایانه در بهم ریختگی آیات قرآن
( و طبقه بندی آیات قرآن بر اساس موضوعات)
نوشتار یازدهم:
9- آیات اشاره به تهمت زنا به عایشه و بی گناهی وی:
نور(2 تا 20- 23- 26)=1 سوره و 20 آیه.
- نور(2) مجازات صد ضربه تازیانه و تنبیه برای زنان ومردان زنا کار.
- نور(3) مرد زنا کار جز با زن زنا کار و مشرک نکاح نمی کند.
- نور(4) چهار شاهد عادل برای ادعای نسبت زنا به زن مومنه یا هشتاد ضربه تازیانه کیفر تهمت.
- نور(5) مگر بعد از تهمت زدن توبه نموده.
- نور(6) آنان که به زنان خود نسبت زنا دهند نخست مرد چهار مرتبه شهادت و قسم یاد کند.
- نور(7)بار پنجم قسم یاد کند که لعن خدا بر او باد اگر از دروغگویان باشد.
- نور(8) نوبت قسم چهار گانه زن.
- نور(9)قسم بار پنجم زن.
- نور(10) خدای مهربان توبه پذیر است.
- نور(11) منافقانی که به (عایشه) تهمت کار ناشایست زدند به عذابی بسیار سخت معذب خواهد شد.
- نور(12)آیا سزاوار نبود که شما مومنان این دروغها را باور نمی کردید.
- نور(13) چرا منافقان بر تهمت خود چهار شاهد عادل اقامه نکردند.
- نور(14تا 18) موعظه به ترس از عذاب بخاطر تهمت.
- نور(19) اشاره به عبدالله ابی سلول عامل شایعه تهمت به عایشه (افک).
- نور(20) موعظه.
- نور(23) کسانیکه به زنان با ایمان تهمت ببندند محققا در دنیا و آخرت ملعون خواهند شد.
- نور(26) زنان بد کار و ناپاک شایسته مردانی بدین صفتند.
بالغ بر 10 آیات از سوره نور به مسئله بی گناهی عایشه اختصاص دارد. این تهمت و رفع بی گناهی که در کتب اسلامی به جریان افک معروف شد به سال 5 هجری اتفاق افتاد. کل جریان هر چه بود با مرور زمان و گذشت 37 روز در پی شکایت ابوبکر بر محمد و نازل شدن آیاتی از سوره نور به ظاهر برطرف گردید .تا که به سال 37 هجری- یعنی 22 سال بعد و واقعه جنگ جمل و ادعای بزرگان بنی امیه بر حمایت علی از کشندگان خلیفه سوم یعنی عثمان ، مجدداٍ مطرح گردید. در این جنگ بود که عایشه سوار بر شتر رهبری گروههای مخالف علی را به عهده گرفت و زمان را برای انتفام جویی از علی در که در 22 سال قبل به رهبر اسلام پیشنهاد طلاق و جدائی از عایشه را داده بود مناسب بدید.
در زمان اتهام بر عایشه، علی بر محمد پیشنهاد داده بود که از عایشه جدا شود و تا آنحا پیش رفت و اصرار بر جدایی و طلاق نمود که بدون اجازه پیامبر به سراغ کنیز عایشه یعنی بریره رفته و شروع به کتک زدن وی به قصد گرفتن اعتراف نمود که کنیزک بیچاره هم که چیزی برای اقرار نداشت ، نتوانست اطلاعات خواسته شده علی را به وی بدهد و لاجرم علی از کتک زدن وی دست برداشت. بهرحال این واقعه و عدم خوشبینی علی به عایشه در 22 سال بعد محل نزاع بزرگی بنام جنگ جمل شد که جان بالغ بر سی هزار تن را گرفت و باعث تلفات و خسارات زیادی شد.
"تئوریسین ردیف اول مذهب شیعه هم درخطبه ی 80 نهج البلاغه پس از پایان نبرد جمل در نکوهش زنان و برای توجیه سرکوب زنان چنین نظریه ای دارد:
مردم! ایمان زنان ناتمام است- بهره ی آنان ناتمام- خرد ایشان ناتمام- نشانه های ناتمامی ایمان- معذور بودنشان از نماز و روزه است به هنگام عادتشان و نقصان بهره ی ایشان- نصف بودن سهم آنان از میراث است نسبت به سهم مردان- و نشانه ی ناتمامی خرد آنان این بود که گواهی دو زن چون گواهی یک مرد به حساب رود. پس از زنان بد بپرهیزید و خود را از نیکانشان واپایید(مواظب خود باشید) و تا در کار زشت طمع نکنند- در کار نیک هم از آنان اطاعت ننمایید!"(1).
- احزاب (50) حلال کردیم بر تو دختران عمه-خالو- خاله- دائی و...
"مجاز کردن ازدواج با خاله زاده ها و دائی زاده ها در عربستان به ابتکار محمد انجام نگرفته است بالعکس این نوع ازدواجها که در قبایل مادر تبار عرب ممنوع بود. این سنت قبل از زمان این آیه بموازات از میان رفتن روابط مادر تبارانه در عربستان از میان رفته بودند و وقتی که محمد در آیه بالا آنها را حلال اعلام میکند در واقع رسمی را که در زمان وی در عربستان وجود داشته با آیه مزبور مورد تایید خود قرار داده و بعد با تشکیل دولت اسلامی به تنها قانون عربستان تبدیل مینماید. بنابراین در این مورد نیز اسلام هیچ چیز تازه ای را جز تایید رسمی که در بخش پدر سالارانه جامعه عربی رواج داشته برای مردم عربستان به ارمغان نمی آورد. کما اینکه آیه احزاب(50) مبنی بر ازدواج با خاله و دائی زاده ها در مدینه صادر میشود در حالیکه قبل از آن هنگامیکه محمد در مکه با خدیجه زندگی میکرده است یکی از دختران آندو بنام زینب با پسر خاله اش یعنی با پسر خواهر خدیجه بنام ابوالعباس ازدواج میکند"(2).
ادامه دارد...
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر