۱۳۹۴ اردیبهشت ۳, پنجشنبه

نگاهی پژوهش گرایانه در بهم ریختگی آیات قرآن .15


نگاهی پژوهش گرایانه در بهم ریختگی آیات قرآن
( و طبقه بندی آیات قرآن بر اساس موضوعات)

نوشتار پانزدهم:

13- آیاتی در باب توصیه:

بقره(187- 223- 233)نساء( 12- 15- 16- 20- 21- 25- 127- 128) نور(32) شوری(11) الحجرات(11)= 5 سوره و 14 آیه.

- بقره(187)مباشرت با زنان در شبهای ماه رمضان.(اولین آیه زن در قرآن).
- بقره(223)زنان شما کشتزار شمایند.
- بقره(233) مادران باید دو سال کامل فرزندان را شیر دهند.
- نساء(12) سهم ارث مردان از ترکه زنان نصف است.
- نساء(15) چهار شاهد عادل برای برای عمل ناشایسته زنان.
- نساء(16) مرد و زن در صورت کار ناشایست توبه کنند دیگر معترض آنان نگردید.
- نساء(20)اگر قصد رها کردن زنی که مهریه فراوان دارید بوسیله تهمت زدن به زن گناهی آشکار است.
- نساء(21)مهریه در مقابل عقد زوجیت.
- نساء(25)توانایی ازدواج با زن پارسای با ایمان و آزاد ندارید پس کنیزان مومن را اختیار کنید.
- نساء(127) دادن حقوق زنان و دختران یتیم.
- نساء(128)توصیه صلح بین زن و شوهر.
- نور(32) توصیه ازدواج.
- شوری(11) توصیه ازدواج.
- الحجرات(11)عدم مسخره نمودن زنان مومن قوم دیگر.

آیات تحت عنوان "توصیه " نه فقط در خصوص زن بلکه در سایر موارد دیگر مثل احکام و غیره هم در قرآن دارای آیاتی می باشند."در بحث مجموعه آیات الهی احکام در باب احکام شرع آیین اسلام در بند 2 به تعداد 43 سوره و 96 آیه مشتمل در 9 بند اشاراتی به توصیاتی گوناگون نموده است"

جامعه عشایری عربستان در آن کویر سوزان و نبود امنیت کافی برای زندگی بر محور مردسالاری تاکید داشت. شمشیر و توانایی از حق خود دفاع کردن بوسیله مردان قابل عمل بود. از همین رو اندیشه برتری مرد بر زن از همین تفکر بیابانی در عربستان سرمنشا میگیرد. رهبر اسلام بخوبی بر رسم و رسوم قوم عرب خود مطلع بود. از سوی دیگر در تمام اقوام تاریخی گذشته چون محور زندگی بر مبنای تلاش برای بقاء و ماندن بوسیله توانایی دفاع از خویش و قوم خود متکی بر شمشیر بوده است. بالاجبار مردان در رتبه و مقام اجتماعی بالاتری قرار داشته اند. در قوم عرب ساکن در عربستان بواسطه نبود تمدن تاریخی حداقل نسبت به همسایگان خویش این فاصله بین زن و مرد از اقوام دیگر بارزتر بوده و آیین سیاسی اسلام از دل صحرای خشک و سوزان عربستان با تکیه بر قوانین محلی و مافوق جاهلی آن دوره و زمان شکل گرفت. اگر همانگونه که در تاریخ اسلام سنتی گفته شده و پذیرفته شود که قرآن آورنده ای دارد که در صدد اصلاح و اتحاد قوم خود بود مسئله بر اساس شرایط سیاسی زمان- مکان خود قابل فهم است و اگر آنرا آیات الهی و بر گرفته از آسمان بدانیم و این تفکر را به عصر فعلی بسط داده، موجبات نفی حقوق اولیه زن و موجودیت وی بیشتر از پیش رقم خواهیم زد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر