نگاهی پژوهش گرایانه در بهم ریختگی آیات قرآن
( و طبقه بندی آیات قرآن بر اساس موضوعات)
نوشتار پنجم:
3- آیات ارزش نصفه زنان مسلمان:...
بقره(282) نساء(11)= 2 سوره و 2 آیه.
- بقره(282)
در زمان قرض و نسیه و سند و نوشته دو تن از مردان گواه آرید و اگر دو مرد نیابید یک تن مرد و دو زن را گواه گیرید.
- نساء(11)
حکم خدا در حق فرزندان شما این است که پسران دو برابر دختران ارث برند.
در زمان معامله و سند نویسی باید دو مرد حضور داشته باشند. اگر دو مرد پیدا نشد در مرحله ناچاری میتوان بجای فقط یک مرد از بودن دو شاهد زن استفاده گردد. یا به گونه شرعی میتوان بدین صورت زیر موضوع را باز و تفسیر نمود.
"بر این اساس اصل بر این است که کار شهادت در اموری به عهده مردان باشد. ولی اگر حاضر کردن شاهدان مرد ممکن نشد. می توان به جای یکی از شاهدان مرد دو شاهد زن انتخاب کرد. علت انتخاب دو زن به جای یک مرد نیز آن است که زنان اصولا فراموشکار خلق شده اند. برای جبران این نقیضه به جای یک نفر مرد دو نفر زن انتخاب می کنند تا اگر یکی به سبب فراموشکاری ذاتی چگونگی موضوع مورد شهادت را به خاطر نیاورد. حداقل آن دیگری به یاد بیاورد.
توجه داریم که حتی این حکم به آن معنی نیست که در هر کاری و امری می توان به جای هر شاهد مرد دو شاهد زن انتخاب کرد. اولا وجود لااقل یک شاهد مرد در هر موردی لازم و اجباری است. یعنی نمی توان به جای دو نفر مرد چهارنفر یا چهار صد نفر شاهد زن انتخاب کرد. پس اگر صد نفر زن همه در یک مورد جزیی مثل وام بدهکاری شهادت بدهند. تا زمانی که شهادت آنان بوسیله ی حداقل یک مرد تایید نشده است. حرف و شهادت شان فاقد ارزش است.
در ثانی جایگزینی دو شاهد زن به جای یک شاهد مرد- در همه ی امور صدق نمی کند. شهاد.ت زنان- و در هر تعداد زن که باشند. در امور مهم مثل حدود شرعی و قتل عمد حتی به همراهی یک مرد فاقد هر گونه ارزش است. قتل عمد(فقط) با شهادت دو مردعادل ثابت می شود. نه حتی با شهادت یک مرد و دو یا هر تعداد زن یعنی وقتی مساله ای مهمی مثل قتل عمد مطرح می شود. به جای یک نفر مرد- شهادت صد نفر زن هم برای محکومیت یا برائت مجرم کافی نیست و نقشی ایفا نمی کند. بدین ترتیب اگر جنایتکاری جلو چشم چندین صد زن مثلا در یک دبیرستان یا دانشگاه زنانه- کس یا کسانی را بکشد و مورد تجاوز و شکنجه قرار دهد شهادت این همه زن برای اثبات جرم و اجرای قانون ماهیتا قبیله ای قصاص کفایت نمی کند. این محرومیت دیگر با فراموشکاری شمردن قابل توجیح نیست. این است که به باور جمعی از اسلام شناسان اعتقاد شرعی به این که زنان از نظر عقلی ناقصند."(1)
در باب عدم مشورت در امور جاری با زنان بعلت ناقص الخلق بودن آنان روایات و احادیث فراوان در کتب اسلامی موجود می باشد که نمونه ای از آن بدین شرح است:
"ابن هشام می نویسد که پیامبر در بستر مرگ خطاب به زنانش گفت: شما از آن زنانید که یوسف را از راه ببردید و بر وی دروغ گفتید یعنی خاموش باشید که زنان ناقص العقل باشند و در غور هیچ کار نرسند"(2).
ادامه دارد...
منابع:
1- رضا آیرملو در زن در گرداب شریعت چاپ اول 2002 نشر اینواند صفحات 50- 51.
2- نادره افشاری در خشونت- زنان و اسلام چاپ اول 1381 نشر نیما صفحه 105.
( و طبقه بندی آیات قرآن بر اساس موضوعات)
نوشتار پنجم:
3- آیات ارزش نصفه زنان مسلمان:...
بقره(282) نساء(11)= 2 سوره و 2 آیه.
- بقره(282)
در زمان قرض و نسیه و سند و نوشته دو تن از مردان گواه آرید و اگر دو مرد نیابید یک تن مرد و دو زن را گواه گیرید.
- نساء(11)
حکم خدا در حق فرزندان شما این است که پسران دو برابر دختران ارث برند.
در زمان معامله و سند نویسی باید دو مرد حضور داشته باشند. اگر دو مرد پیدا نشد در مرحله ناچاری میتوان بجای فقط یک مرد از بودن دو شاهد زن استفاده گردد. یا به گونه شرعی میتوان بدین صورت زیر موضوع را باز و تفسیر نمود.
"بر این اساس اصل بر این است که کار شهادت در اموری به عهده مردان باشد. ولی اگر حاضر کردن شاهدان مرد ممکن نشد. می توان به جای یکی از شاهدان مرد دو شاهد زن انتخاب کرد. علت انتخاب دو زن به جای یک مرد نیز آن است که زنان اصولا فراموشکار خلق شده اند. برای جبران این نقیضه به جای یک نفر مرد دو نفر زن انتخاب می کنند تا اگر یکی به سبب فراموشکاری ذاتی چگونگی موضوع مورد شهادت را به خاطر نیاورد. حداقل آن دیگری به یاد بیاورد.
توجه داریم که حتی این حکم به آن معنی نیست که در هر کاری و امری می توان به جای هر شاهد مرد دو شاهد زن انتخاب کرد. اولا وجود لااقل یک شاهد مرد در هر موردی لازم و اجباری است. یعنی نمی توان به جای دو نفر مرد چهارنفر یا چهار صد نفر شاهد زن انتخاب کرد. پس اگر صد نفر زن همه در یک مورد جزیی مثل وام بدهکاری شهادت بدهند. تا زمانی که شهادت آنان بوسیله ی حداقل یک مرد تایید نشده است. حرف و شهادت شان فاقد ارزش است.
در ثانی جایگزینی دو شاهد زن به جای یک شاهد مرد- در همه ی امور صدق نمی کند. شهاد.ت زنان- و در هر تعداد زن که باشند. در امور مهم مثل حدود شرعی و قتل عمد حتی به همراهی یک مرد فاقد هر گونه ارزش است. قتل عمد(فقط) با شهادت دو مردعادل ثابت می شود. نه حتی با شهادت یک مرد و دو یا هر تعداد زن یعنی وقتی مساله ای مهمی مثل قتل عمد مطرح می شود. به جای یک نفر مرد- شهادت صد نفر زن هم برای محکومیت یا برائت مجرم کافی نیست و نقشی ایفا نمی کند. بدین ترتیب اگر جنایتکاری جلو چشم چندین صد زن مثلا در یک دبیرستان یا دانشگاه زنانه- کس یا کسانی را بکشد و مورد تجاوز و شکنجه قرار دهد شهادت این همه زن برای اثبات جرم و اجرای قانون ماهیتا قبیله ای قصاص کفایت نمی کند. این محرومیت دیگر با فراموشکاری شمردن قابل توجیح نیست. این است که به باور جمعی از اسلام شناسان اعتقاد شرعی به این که زنان از نظر عقلی ناقصند."(1)
در باب عدم مشورت در امور جاری با زنان بعلت ناقص الخلق بودن آنان روایات و احادیث فراوان در کتب اسلامی موجود می باشد که نمونه ای از آن بدین شرح است:
"ابن هشام می نویسد که پیامبر در بستر مرگ خطاب به زنانش گفت: شما از آن زنانید که یوسف را از راه ببردید و بر وی دروغ گفتید یعنی خاموش باشید که زنان ناقص العقل باشند و در غور هیچ کار نرسند"(2).
ادامه دارد...
منابع:
1- رضا آیرملو در زن در گرداب شریعت چاپ اول 2002 نشر اینواند صفحات 50- 51.
2- نادره افشاری در خشونت- زنان و اسلام چاپ اول 1381 نشر نیما صفحه 105.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر