۱۳۹۴ اردیبهشت ۱, سه‌شنبه

سوزاندن نسخه های اصلی قرآن ( قسمت پایانی )

سوزاندن نسخه های اصلی قرآن ( قسمت پایانی )
قرآن زمان محمد و قرآن امروزی یکی نیست
اینجا به یک شاهد مهم و معتبر رجوع میکنیم .
ابن عمر میگوید " هیچ کس از شما نگوید تمام قرآن را گرفتم ( در دستم نگه می دارم ) ، نمیدانید که بیشتر قرآن نابود شده ...است . هر چقدر موجود است فقط آن را بگوید گرفتم " . منبع ( سیوطی الاتقان 23/2 )
آیا این شاهد ، گواه اینست که قرآن امروزی با قرآنی که محمد به " کاتبان وحی " دستور نوشتن میداد یکی نیست ؟
حال اینکه ابن عمر این سخن را بعد از تالیف [ قرآن ] دوران عثمان گفته است ، یعنی قرآن دوران عثمان هم اصلی نبوده است و موجود هم نیست . آن دست نوشته هیچ جای دنیا یافت نمیشود .
" تالیفهای متفاوت " که در منابع اصلی از آنها یاد میشود نیز در نوع خود جای بحث دارند که خالی از لطف نیست . در کتاب الاتقان سیوطی و کتابهای بخاری از برخی تالیفهای مهم و نیز از لیست سوره هائی سخن به میان می آید . بطور مثال تالیف ابن مسعود که از نزدیکان محمد بود و نیز محمد او را به عنوان کسی که قرآن را از حفظ می دانست ، توصیه کرده بود . و باز تالیف ابن ابی کعب که محمد توصیه کرده بود با او مشورت شود . تالیف عبدالله ابن عباس ، تالیف عایشه زن محمد و تالیف علی که سرآمد تمام اینهاست . بغیر از اینها تالیف دیگری نیز هست که به گفته علویان تالیف علی است و نیز تالیفی که در هندوستان نگه داری می شود .
تالیفاتی که سیوطی و بخاری از آنها نام میبرند هیچکدام وجود ندارند . اما لیست درون اینها نوشته شده اند . در بعضی کتابهای دینی ، آیات و سوره هائی که گفته میشود در این تالیفات موجود است ، تا حال حاضر حفظ شده اند . وقتی به این لیستها نگاه می کنیم تفاوت آن را با نسخه ای که در حال حاضر موجود است را مشهود می یابیم . بطور مثال در تالیف ابن مسعود سوره های اصلی مانند سوره فاتحه وجود ندارند . سوره های ناس و فلق در تالیف قرآن علی با ردیف قرآن امروزی همخوانی ندارند . سیوطی در کتابش ، بلندی [ تعداد آیات ] سوره بقره و سوره احزاب را یکی می نویسد . منبع ( سیوطی الاتقان 32/2 ) در حالیکه در قرآن امروزی بقره از 286 آیه و احزاب از 73 آیه تشکیل شده اند .
قرآنی که در دوران خلیفه سوم از طرف یک هیئت تالیف و نگاشته شد ، تعدادشان و در حال حاضر کجا هستند نیز بحث انگیز شده است . به عقیده برخی چهار عدد ، بعضی پنج و گاهاً هم هفت عدد نوشته شده است . کسانیکه معتقدند چهار عدد بوده ، میگویند یک نسخه اش را عثمان برای خودش نگه داشت و بقیه را به کوفه ، بصره و شام فرستاده است و یا نیز گفته می شود که به مکه ، یمن و بحرین فرستاده شده است .
در برخی کتابها آمده است که از نسخه ها بعدها کپی برداری شد و در برخی کتابها نیز نوشته شده که این نسخه ها را برای خودشان چاپ و نگهداری کردند .
اما سئوال اینست که : در مورد قسمتهائی که در آن کتابها موجود بود و در قرآن امروزی موجود نیست چه میتوان گفت ؟
بنابه برخی منابع اسلامی ، قرآنهائیکه در دوران عثمان نگاشته شده اند ، امروز در دسترس می باشند . بطور مثال کتابهای زیادی از وجود یک نمونه آن نسخه ها در تاشکند می نویسند و باز برخی منابع اسلامی ترکیه معتقدند ، قرآنی که در موزه توپ قاپی نگه داری میشود از قرآنهای دوران عثمان می باشد .
پرفسور دکتر صوفی از محققان موضوع در کتاب الصحیح این سئوال را پیش میکشد که البته در همان جا هم از نبود جوابی برای آن سخن می گوید " نسخه اصلی که در زمان عثمان تهیه شد ، الآن کجاست ؟ " و ادعای منسوب بودن قرآن موجود در کتابخانه قاهره رابه آن دوره ، مردود اعلام میکند . چرا که در این کتاب هم یکسری علامتهای اشاره و نقطه وجود دارد . نبود چنین اشارات و علامات و حتی نقطه در دوران اولیه اسلام بر همه گان روشن و مبرهن است .
یکسان بودن کتاب مسلمانان در همه جا ، حقیقت است ولی قرآنی که امروز در حال حاضر در دنیای اسلام وجود دارد ، کتابی نیست که " پیامبر دستور کتابتش را به کاتبان وحی می داد " .
این را منابع موجود آشکار می کنند .
23 می 1988

توران دورسون
بخشی از کتاب این است دین جلد اول
منابعی که در این بخش استفاده شدند .
بخاری ، الصحیح ( عربی ) کتاب الفضائل القرآن مناکب الانصار
مختصر صحیح بخاری ترجمه ترجید صریح
دکتر صوفی الصحیح اثر مباحث فی علوم القرآن
جلال الدین سیوطی ، مفسر قرآن ، متخصص حدیث که یکی از معتمدین دنیای اسلام در این زمینه بشمار می آید . کتاب الاتقان فی علوم القرآن از اوست .
مسلم الصحیح ( عربی )
ابو داوود .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر