سوزاندن نسخه های اصلی قرآن ( قسمت اول )
نسخه اصلی اول: روی سنگهای کوچک ، پوستها ، تکه درختان ، استخوان و مانند این اشیاء نوشته شده بود . سوزانده شد .
نسخه اصلی دوم : تالیفی که در دوران ابوبکر انجام گرفت . سوزانده شد
نسخه اصلی سوم : " دست... نوشته " هائی که در دوران عثمان نوشته شدند و اینها در هیچ جای دنیا وجود ندارند .
نتیجه تحقیقات انجام شده نشان می دهد که : " قرآن " ی که محمد بدست " کاتبان وحـــــــــی " نوشته بود ، نه " عین " همان و نه " تمامی " آن در قرآن فعلی موجود نیست .
مروان خلیفه توجیه خود را چنین بیان میکند ؟: " هر آنچه در آن قرآن نوشته شده بود ، به کتابی که از طرف عثمان نوشته شده وارد شده است و دیگر به آن احتیاجی نیست ، اگر سوزانده و نابود نشود در طول زمان باعث ایجاد شک و شبهه می شد و شبهاتی که با اقتباس و تکیه به آن بوجود می آمد جبران ناپذیر می شد . از این ترسیدم و به این دلیل هم آن را سوزاندم " . منبع ( دکتر صوفی الصحیح مباحث فی علوم القرآن ؛ ابو داوود ، لیدن 1937 ص 243 )
قرآن چگونه تالیف شد ؟
آیات قران بصورت امروزی گردآوری و نوشته نشده اند . بنابه احادیث وحی هائی که به پیامبر می آمد روی اشیاء مختلف نگاشته می شد . آیات روی اشیائی مثل : سنگهای کوچک ، ورقه هائی از پوست و درختان ، استخوان شتر و گوسفند ، تکه های درختان نوشته شده بودند .
بخاطر اینکه " گم نشوند " ، برای اولین باربه گردآوری آنها در دوران خلافت ابوبکر اقدام شد و این تلاشها به نتیجه رسید .
بنابه روایتی نیز ، " تمام اینها در خانه پیامبر گردآوری شدند و برای جلوگیری از پراکنده شدن دوباره با نخی که از بینشان رد شد بهم دوخته شدند " .
بنابه حدیثی که بخاریی آن را در کتابش آورده است " بخاطر کسانیکه از دین برگشته بودند ، حالت جنگی بود . تعدادی از کسانیکه قرآن را ازبر بودند کشته شده بودند . تعدادکشته شدگان می توانست افزایش یابد. قبل از آنکه همه آنها کشته شوند ، باید تمام آیات جمع آوری می شد و بصورت کتاب در می آمد . عمرابن خطاب این موضوع و اهمیت آنرا به خلیفه ابوبکر می گوید " . ولی در ابتدای امر خلیفه گردآوری آیات را کاری درست نمیدانست و معتقد بود : " کاری که پیامبر نکرد را انجام دادن چقدر می تواند درست باشد ؟ " ولی عمر اصرار کرد و پیشنهادش قبول شد . وظیفه انجام اینکار به زیدابن ثابت محول شد و عمر به او گفت " زید ، ابوبکربه من گفت تو جوان عاقلی هستی و چون برای پیامبر هم وحی می نوشتی مطمئنم تو موفق به انجام اینکار مهم خواهی شد . جستجو کن و تمام آیات قرآن را جمع آوری کن " .
زید در جواب چنین می گوید " بخدا سوگند اگر از میان کوهها ، کوهی را بر دوش من میگذاشتی به سنگینی وظیفه ای که به من محول کردی نبود " ولی در آخر کار را قبول می کند و چگونگی انجام آن را چنین تعریف می کند .
" شروع به تالیف قرآن ( آیات ) کردم . از درختان نخل ، سنگهای کوچک ، کسانیکه آیاات را حفظ بودند برای جمع آوری تعقیب کردم . در آخر کار ، انتهای سوره توبه را نزد ابی خزیمه الانصاری پیدا کردم که در هیچ جائی این قسمت را پیدا نکرده بودم " . زید اینجا از سرهم کردن آیات 129-128 سوره توبه سخن می گوید .
بدین ترتیب زید هنگام گردآوری آیات قرآن به دو منبع رجوع می کرد : اشیائی که آیات روی آنها نوشته شده بودند و حافظه کسانیکه [ آیات را ] ازبر کرده بودند .
در مورد تعداد افرادی که در دوران ابوبکر به حافظه آنها جهت گردآوری قرآن رجوع شد ، بحث هائی وجود دارد . از منابع مربوط به آن دوران در کتاب " الصحیح " اثر بخاری ، سه حدیث موجود نشان میدهد که درخوش بینانه ترین وضعیت هفت نفر کل قرآن را حفظ بودند ، در حالیکه حافظان قرآن در دوران محمد بسیار کم بودند .
احادیث موجود در کتاب بخاری :
حدیث اول : " عمرو بن العاص میگوید : شنیدم که پیغمبر می گفت قرآن را از چهار نفر بگیرید ، عبدالله ابن مسعود ، سلیم ، معاذ و از ابن کعب " . ( بخاری ، فضایل القرآن 8 )
حدیث دوم : " انسه میگوید : زمانی که پیامبر مرد ، چهار نفر بودند که تمام قرآن را حفظ بودند ، ابوالدّردأ ، معاذ ابن جبل ، زید ابن ثابت و ابو زید " ( بخاری )
حدیث سوم : " قتاده میگوید از مالک ابن انس پرسیدم در زمان پیامبر چه کسانی کل قرآن را حفظ بودند ؟ این چنین جواب داد : چهار نفر . همه شان هم اهل مدینه بودند . ابیّ ابن کعب ، معاذ ابن جبل ، زید ابن ثابت و ابو زید " ( بخاری همان جا ، مسلم حدیث ش 2465 ) .
با نگاهی به این سه حدیث ، تعداد افرادی که کل قرآن را در زمان پیغمبر حفظ بودند هفت بودند .
ابن مسعود ( حدیث اول ) ، سلیم ( حدیث اول ) ، معاذ ابن جبل ( حدیث اول دوم و سوم ) .
دین شناسان اسلام معتقدند که این حدیث " بکار بی دین ها می آید " . ( سیوطی الاتقان فی علوم القرآن ، مصر 1978 ج1 ص 94 سطر 13 ) .
در کتاب الاتقان نام دیگر کسانی را هم می نویسد که قرآن را ازبر بودند . ولی تعدادی از اینها حفظ کل قرآن را بعد از مرگ پیامبر تمام کردند . ( الاتقان 96-95 ) .
زید ابن ثابت ، هر قسمت از آیات را برای وارد کردن به قرآن به شرط رجوع به دو شاهد انجام داد . اما ثبت با فقط یک شاهد را نیز انجام داد . بطور مثال آیاتی که از ابی خزیمه الانصاری برای ثبت در سوره توبه گرفت .
تالیف و جمع آوری قرآن یکسال طول می کشد . در شروع اینکار عمر و زید در درب مسجد می نشینند و از همه میخواهند " هر کس از پیغمبر هر آیتی نوشته شده بر هر چیزی دارد بیاورد "
کار موفقیت آمیز در منابع چنین توصیف می شود " تمام آیات سوره های قرآن در یک کتاب با دو جلد " .
کتابی که زید تالیف و جمع آوری کرد تا زمان مرگ ابوبکر در کنار ابوبکر بود و بعد هم به دست عمر رسید . بعد از مرگ عمر به دخترش حفصه رسید .
ادامه دارد .
نسخه اصلی اول: روی سنگهای کوچک ، پوستها ، تکه درختان ، استخوان و مانند این اشیاء نوشته شده بود . سوزانده شد .
نسخه اصلی دوم : تالیفی که در دوران ابوبکر انجام گرفت . سوزانده شد
نسخه اصلی سوم : " دست... نوشته " هائی که در دوران عثمان نوشته شدند و اینها در هیچ جای دنیا وجود ندارند .
نتیجه تحقیقات انجام شده نشان می دهد که : " قرآن " ی که محمد بدست " کاتبان وحـــــــــی " نوشته بود ، نه " عین " همان و نه " تمامی " آن در قرآن فعلی موجود نیست .
مروان خلیفه توجیه خود را چنین بیان میکند ؟: " هر آنچه در آن قرآن نوشته شده بود ، به کتابی که از طرف عثمان نوشته شده وارد شده است و دیگر به آن احتیاجی نیست ، اگر سوزانده و نابود نشود در طول زمان باعث ایجاد شک و شبهه می شد و شبهاتی که با اقتباس و تکیه به آن بوجود می آمد جبران ناپذیر می شد . از این ترسیدم و به این دلیل هم آن را سوزاندم " . منبع ( دکتر صوفی الصحیح مباحث فی علوم القرآن ؛ ابو داوود ، لیدن 1937 ص 243 )
قرآن چگونه تالیف شد ؟
آیات قران بصورت امروزی گردآوری و نوشته نشده اند . بنابه احادیث وحی هائی که به پیامبر می آمد روی اشیاء مختلف نگاشته می شد . آیات روی اشیائی مثل : سنگهای کوچک ، ورقه هائی از پوست و درختان ، استخوان شتر و گوسفند ، تکه های درختان نوشته شده بودند .
بخاطر اینکه " گم نشوند " ، برای اولین باربه گردآوری آنها در دوران خلافت ابوبکر اقدام شد و این تلاشها به نتیجه رسید .
بنابه روایتی نیز ، " تمام اینها در خانه پیامبر گردآوری شدند و برای جلوگیری از پراکنده شدن دوباره با نخی که از بینشان رد شد بهم دوخته شدند " .
بنابه حدیثی که بخاریی آن را در کتابش آورده است " بخاطر کسانیکه از دین برگشته بودند ، حالت جنگی بود . تعدادی از کسانیکه قرآن را ازبر بودند کشته شده بودند . تعدادکشته شدگان می توانست افزایش یابد. قبل از آنکه همه آنها کشته شوند ، باید تمام آیات جمع آوری می شد و بصورت کتاب در می آمد . عمرابن خطاب این موضوع و اهمیت آنرا به خلیفه ابوبکر می گوید " . ولی در ابتدای امر خلیفه گردآوری آیات را کاری درست نمیدانست و معتقد بود : " کاری که پیامبر نکرد را انجام دادن چقدر می تواند درست باشد ؟ " ولی عمر اصرار کرد و پیشنهادش قبول شد . وظیفه انجام اینکار به زیدابن ثابت محول شد و عمر به او گفت " زید ، ابوبکربه من گفت تو جوان عاقلی هستی و چون برای پیامبر هم وحی می نوشتی مطمئنم تو موفق به انجام اینکار مهم خواهی شد . جستجو کن و تمام آیات قرآن را جمع آوری کن " .
زید در جواب چنین می گوید " بخدا سوگند اگر از میان کوهها ، کوهی را بر دوش من میگذاشتی به سنگینی وظیفه ای که به من محول کردی نبود " ولی در آخر کار را قبول می کند و چگونگی انجام آن را چنین تعریف می کند .
" شروع به تالیف قرآن ( آیات ) کردم . از درختان نخل ، سنگهای کوچک ، کسانیکه آیاات را حفظ بودند برای جمع آوری تعقیب کردم . در آخر کار ، انتهای سوره توبه را نزد ابی خزیمه الانصاری پیدا کردم که در هیچ جائی این قسمت را پیدا نکرده بودم " . زید اینجا از سرهم کردن آیات 129-128 سوره توبه سخن می گوید .
بدین ترتیب زید هنگام گردآوری آیات قرآن به دو منبع رجوع می کرد : اشیائی که آیات روی آنها نوشته شده بودند و حافظه کسانیکه [ آیات را ] ازبر کرده بودند .
در مورد تعداد افرادی که در دوران ابوبکر به حافظه آنها جهت گردآوری قرآن رجوع شد ، بحث هائی وجود دارد . از منابع مربوط به آن دوران در کتاب " الصحیح " اثر بخاری ، سه حدیث موجود نشان میدهد که درخوش بینانه ترین وضعیت هفت نفر کل قرآن را حفظ بودند ، در حالیکه حافظان قرآن در دوران محمد بسیار کم بودند .
احادیث موجود در کتاب بخاری :
حدیث اول : " عمرو بن العاص میگوید : شنیدم که پیغمبر می گفت قرآن را از چهار نفر بگیرید ، عبدالله ابن مسعود ، سلیم ، معاذ و از ابن کعب " . ( بخاری ، فضایل القرآن 8 )
حدیث دوم : " انسه میگوید : زمانی که پیامبر مرد ، چهار نفر بودند که تمام قرآن را حفظ بودند ، ابوالدّردأ ، معاذ ابن جبل ، زید ابن ثابت و ابو زید " ( بخاری )
حدیث سوم : " قتاده میگوید از مالک ابن انس پرسیدم در زمان پیامبر چه کسانی کل قرآن را حفظ بودند ؟ این چنین جواب داد : چهار نفر . همه شان هم اهل مدینه بودند . ابیّ ابن کعب ، معاذ ابن جبل ، زید ابن ثابت و ابو زید " ( بخاری همان جا ، مسلم حدیث ش 2465 ) .
با نگاهی به این سه حدیث ، تعداد افرادی که کل قرآن را در زمان پیغمبر حفظ بودند هفت بودند .
ابن مسعود ( حدیث اول ) ، سلیم ( حدیث اول ) ، معاذ ابن جبل ( حدیث اول دوم و سوم ) .
دین شناسان اسلام معتقدند که این حدیث " بکار بی دین ها می آید " . ( سیوطی الاتقان فی علوم القرآن ، مصر 1978 ج1 ص 94 سطر 13 ) .
در کتاب الاتقان نام دیگر کسانی را هم می نویسد که قرآن را ازبر بودند . ولی تعدادی از اینها حفظ کل قرآن را بعد از مرگ پیامبر تمام کردند . ( الاتقان 96-95 ) .
زید ابن ثابت ، هر قسمت از آیات را برای وارد کردن به قرآن به شرط رجوع به دو شاهد انجام داد . اما ثبت با فقط یک شاهد را نیز انجام داد . بطور مثال آیاتی که از ابی خزیمه الانصاری برای ثبت در سوره توبه گرفت .
تالیف و جمع آوری قرآن یکسال طول می کشد . در شروع اینکار عمر و زید در درب مسجد می نشینند و از همه میخواهند " هر کس از پیغمبر هر آیتی نوشته شده بر هر چیزی دارد بیاورد "
کار موفقیت آمیز در منابع چنین توصیف می شود " تمام آیات سوره های قرآن در یک کتاب با دو جلد " .
کتابی که زید تالیف و جمع آوری کرد تا زمان مرگ ابوبکر در کنار ابوبکر بود و بعد هم به دست عمر رسید . بعد از مرگ عمر به دخترش حفصه رسید .
ادامه دارد .
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر