۱۳۹۴ فروردین ۴, سه‌شنبه

سوره تحریم و ابهام بر خواننده:


سوره تحریم و ابهام بر خواننده:

قرآن در بسیاری از آیات خود اشاره بر وقایعی می نماید که این جریانات بر گرفته از گفت و شنود های روزانه در شهر مکه و مدینه بوده است. گاها بدون مقدمه به شرح و حال جریانی می پردازد که خواننده قرآن از زمینه قبلی آن واقعه هیچ اطلاعی نداشته است. بعضا در میان یک سوره به مطالبی نامتجانس و ناهمگون بر می خوریم که پنداری در دوران هیات چهارنفره عثمان برای پر نمودن صفحات و چیدن آیات در کنار هم به این سیاست تنظیم و جمع آوری اشتباه دست زده اند. علت و دلیل هر چه باشد عامل و باعث ایجاد ابهام و شک و تردید در ذهن خواننده است.

بعضا در سوره ای که حتی شروع مفاد آیات در باب یک موضوع خاص است و با سر تیترو عنوان سوره هم همسانی دارد باز به این نقیصه بر می خوریم.اتفاقات بطور اشاره ای بر موضوع است که توگویی که مسلمانان فعلی و آتی درقرنهای بعد از دوران صدر اسلام و وظهور وقایع خود شاهد و ناظر این گونه وقایع بوده اند. این موارد فوق بشدت ایجاد ابهام در ذهن خواننده می نماید. ابهاماتی مزید بر معضل: شان نزول – ناسخ و منسوخ – محکم و متشابه - عربی بودن متن قرآن- تفسیرهای مترجم و غیره.

برای مثال به سوره تحریم و پنج آیه نخستین آن می نگریم:

تحریم(1) ای پیغمبر گرامی برای چه آن چیزی را که خدا بر تو حلال فرمود تو بر خود حرام کردی؟
تحریم(2)خدا حکم کرد برای شما که سوگندهای خود را بگشایید.
تحریم(3) وقتی پیامبر با بعضی زنان خود به راز گفت.
تحریم(4) اگر هر دو زن به درگاه خدا توبه کنند.
تحریم(5) امید است که اگر پیغمبر شما را طلاق داد خدا زنانی بهتر از شما به جایتان به او همسر کند که همه با مقام تسلیم و ایمان خضوع اطاعت کنند!!!

با خواندن این پنج آیه از سوره تحریم ابهامات و سوالاتی بدین نحو در ذهن خواننده مسلمان ایجاد میگردد:

1- اگر با تکیه بر خود آیات قرآن این علم ازلی و ابدی در دل آسمانها بوده اند،پس چگونه الله نمی دانست که این واقعه در آن روز خاص پیش خواهد آمد؟
2- الله چه چیزی را بر پیامبرش حلال نموده است که ایشان آنرا بر خود حرام می نماید؟
3- نوع سوگندهای شکسته شده بر چه موضوع و اتفاقاتی دلالت دارند؟
4- چرا پیامبر باید با زنان خود رازهای مربوط به سرنوشت اسلام را در میان بگذارد؟
5- این بعضی از زنان تعدادشان بالغ بر چند نفر بوده است؟
6- چرا تاکیدی بر زن و یا زنان گناهکار با ذکر نام نمی گردد؟
7- کدام دو زن به درگاه خدا توبه نمایند؟
8- اصلا بابت چرا باید زنان ایشان که ام الومنین در احزاب(6) می باشند توبه نمایند؟
9- پیامبر چرا باید برای یک سخن کوچک زنان خود را تهدید بر طلاق نماید؟
10- چرا خدا باید زنانی بهتر از زنان قبلی برای محمد همسر کند؟ مگر کار و وظیفه الله انتخاب همسر برای ایشان است؟
11- چرا زنان انتخابی آینده باید همه در مقام تسلیم برآیند؟ این اشاره به تسلیم که تسلیم به دین نمی باشد بلکه تسلیم بر مناسبات زناشویی بین ایشان و زنانش است. کلمه ایمان چرا برای این مورد در انتهای آیه بکار رفته است؟ مگرامکان زناشویی بین زن و یا زنان بی ایمان بوسیله الله بر پیامبر موجود بوده است؟
12- آوردن مسائلی اینچنینی و خصوصی از زندگی زناشویی و مشگلات پیش پا افتاده آن جامعه 1400 سال پیش در قرآن مسلمانان و آیات را ازلی و ابدی خواندن ضرورتی داشته است؟
13 تاثیر و کاربرد اجرایی این قبیل آیات بر زندگی مسلمانان و زنان مسلمان چه می تواند باشد؟آیا در این 1400 ساله برگرفته از این آیات ، نقش سازنده و احیا کننده نا ملایمات زندگی بر زنان مسلمان و مخاطب بوده است؟
14- اصلا چرا الله جبرئیل را قبل از برگشت و مراجعت حفصه به منزل بر رسول ارسال ننمود تا این مسائل پیش نیاید؟

مسلمانان معتقدند که شان نزول این آیات را باید بررسی نمود تا متوجه علت و امر این آیات روشن بگردد. بدین منظور به بررسی شان این آیات می پردازیم تا ببینم کمکی بر ما برای درک این سوالات 14 گانه فوق می نماید و یا سوالاتی بیشتراز سوالات 14 گانه فوق در ذهن ما ایجاد می نمایند.

1- در حدیثی از عبدالله بن عباس نقل است که در طی سفر حج از خلبفه عمر پرسید؟ این زنان مورد منظور در سوره تحریم که بوده اند؟ عمر پاسخ داد: حفصه و عایشه.
منبع: البخاری. جلد 3. حدیث شماره 2468. برگرفته از کتاب حفیفت در باره محمد. رابرات اسپنسر.ترجمه: علی رنجبر – حمید رضا عبدالهی.1391.

2- حدیثی در باب ماریه قبطی و همبستر شدن او با محمد در خانه حفصه!!!
منبع: ماکزیم رودینسون. کتاب محمد. صفحات 279 – 283. همانجا.

3- در حدیث دیگری اشاره به خوردن عسل در خانه زینب بن جحش و سوال حفصه و عایشه از بوی خوش دهان حضرت می نماید.
منبع: بخاری: جلد 7. حدیث شماره 5267 .همانجا

4- حدیثی دیگر دلالت بر دست بهم یکی نمودن زنان ایشان بر علیه محمد و گفته عمرابن خطاب از اینکه او می تواند همه شما را طلاق داده و همسران بهتری برای خود جایگین نماید.
منبع: بخاری: جلد 1. حدیث شماره 402.همانجا.

همانطور که می بینید اگر مسلمان کنجکاوی وقت نموده و تمام منابع مختلف را زیرورو نماید این نتایح بدست میاید:
زنان عایشه و حفصه بوده اند که یا بر سر موضوع همبستری با کنیزی در خانه حفصه و یا بخاطر بوی خوش دهان ایشان با او همکلام و تهدید به طلاق شده اند.ما می بینم که مفاد قرآن این ابهامات را در مفادش دارد و در دنیای عظیم حدیث جعلی و واقعی هم بدنبال قضیه و جستجو نمودن مشگلی را مرتفع نمی نماید.
براستی وجود این قبیل آیات و الهی برشمردنش و تقدس گرایی بر این مطالب چه تاثیر سودمندی را میتواند برای جوامع مسلمان ایجاد بنماید؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر